tirsdag 9. desember 2014

Monotypi - Kasper

Monotypi betyr engangstrykk og det finnes bare et eksemplar av disse trykkene. Monotypi lages ved at en maler et bilde direkte på en plate av metall, plast, glass eller et annet glatt materiale. Så trykker man bildet over på et papir. Selv om det kalles engangs trykk, kan man på en måte lage flere lag ved å trykke flere ganger på arket.

I denne oppgaven fikk jeg virkelig prøvd noe jeg aldri har vært borti før. Jeg brukte tid på internettet for å lære mer før vi startet. Da vi startet, startet vi i en fase hvor vi fikk prøve ut forskjellige ting og finne ut hvordan det fungerte. Denne fasen ble brukt til å få noen få erfaringer før vi gikk skikkelig igang med trykkingen. Jeg jobbet i starten med abstrakte trykk, men klarte ikke helt å skape noe som ikke liknet på barnehagetegninger. Dermed gikk jeg over til noe konkret.


Her er noen av trykkene iløpet av prosessen som ikke ble valgt:







Dette var det første bildet jeg valgte ut. Bildet har jeg kalt "Just another tree". Her testet jeg å lage et tre i svart/hvitt. Grunnet i at treet er dødt og fargen svart er et symbol for død, og dermed blir stemningen i bildet dyster. I tillegg blir det skarpe kontraster. Noe som også symboliserer kontrasten mellom det døde treet og alle de andre levende. Jeg valgte å ha det midtstilt fordi det gir en viss harmoni i bildet samtidig som det symboliserer hvor sentralt død står, når "den" forekommer.








Det andre bildet jeg valgte ut har jeg kalt "Full Circle". Her prøvde jeg meg fram i flere forskjellige trykk for å lage noe som likner et fjell. Jeg valgte å ha få farger, men fortsatt kontraster. Kontrast mellom gul og blå, og svart og hvit skaper spenning i bildet. Her jobbet jeg veldig med form og detalj på fjellet. Bildet illustrerer et majestetisk fjell, som ikke fremstår like majestetisk når månen er så stor og lyser så sterkt. Men sammen skaper de en harmoni.
  

Jeg ble ganske fornøyd med resultatet, spesielt det andre bildet. Jeg har lært utrolig mye om monotypi og det var morsomt, spennende og ikke minst utfordrende å holde på med. Denne gangen fikk jeg laget en passepartout som ikke var like tynn som sist vi hadde trykk. Det jeg kunne gjort bedre var å kanskje fått til flere trykk med abstrakt tema. Jeg skulle også leket mer med komposisjon, men det er sånne ting man tar med seg videre i slike refleksjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar