tirsdag 9. desember 2014

MONOTYPI - AMALIE T

I denne oppgaven har vi jobbet med Monotypi. vi har testet ut flere teknikker med trykk. Der i bandt trykk av egen lagde mønster og tapeter vi har klipt ut. vi har også jobbet med svamper, korker, pinner og andre virkemidler. jeg testet ut flere måter og farger. disse bildene er en del av prosessen til mine siste bilder.




Av alle bildene jeg lagde var det disse to jeg ble mest fornøyd med. 
I bilde til venstre som heter "Kontraster" har fokuset mitt nettopp vært kontraster. Jeg ville bringe fram egenkontrasten mellom fargene. Fargene ville jeg ha lag på lag med trykk for å skape en dybde følelse. Bobleplasten fremhever sin form med å ikke ha maling over alt. Altså den hvite flaten som kommer fram under. De lilla stripene er skrapt på. og de oransje dottene er trykt på med kork. Disse er bevist malt med en varm farge slik at den kommer fram blandt denne kalde grønne og lillae. disse vil jeg skal være hovedmomentet i bilde. Dottene hviler mot høyre fordi dem er plassert tre mot hjernene og en mot midten. bildet henger derfor den veien for å veie opp mot at den hviler mot høyre. Bilde er non figurativt og skal skape dybde, forundring og skal leke med fantasien.





Bildet til høyre er figurativt. Denne spiller også på kontraster da jeg har trukket inn komplimenter kontrasten mellom blå-lilla og gul-oransje. Den har også kontraster mellom ulike like valører i gul. Den blå bakgrunnen er trykt på med svamp og ikke malt på fordi jeg ville skape en flate med liv. For å laga skulpturen har jeg hentet inspirasjon fra antikkens skulpturer. Jeg valgte å forenkle flatene for å få fram ansiktet mest. skulturen består av 5 deler som er trykt på hver for seg. De mørke fargene representerer skygge og at de ligger lengre bak i bildet enn hva de lyse fargene gjør. Trykket er ikke perfekt fordi jeg igjen vil spille opp på fantasien, der en hver automatisk tar i bruk venstre hjernehalvdel til å finne igjen mønster og figurer i det som ikke nødvendigvis vises det er mønster eller figurer. 
Bildet fikk navnet sculpture rett og slett fordi det skal være en skulptur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar