tirsdag 9. desember 2014

MONOTYPI - Amanda

Til denne oppgaven skulle vi lage monotypi, som betyr engangstrykk. Jeg visste verken hva det var eller hadde prøvd meg på noe slikt før, så til å begynne med måtte alle sette seg inn i hva monotypi var og samle sammen inspirasjon.

Selv om det tok lang tid før jeg kom frem til 2 bilder jeg likte, lagde jeg ikke mange utkast. Her er noen av bildene jeg lagde i prosessen:



Og bildene som til slutt ble valgt:

(Fikk ikke til å laste opp fotografiene av de individuelle bildene mine, de kommer etter hvert) Mine bilder er nr. 2 i rad 1 og 2 fra venstre.

Bilde nr. 1 som jeg har kalt "dirty paws" er mer inspirert av foto, enn av monotypi. Jeg slet med å komme opp met et motiv til bildene mine, og valgte derfor å gå ut fra et fotografi. Motivet i forgrunn som er reinen, er hørestilt og lager bevegelse sammen med bølgene i bakgrunnen. Jeg har også skapt kontrast i bilde med komplementærfargene lilla og gul som lager spenning.

Bilde nr. 2 har jeg kalt "flaming shore" og er et mer abstrakt trykk enn det forrige. Det skal forestille en brennende himmel med en strand. Her er det store, rene flater som smelter sammen til et landskap. Dette trykket var mer tilfeldig og ideen ble skapt etter det var kommet på papiret. Det som skal forestille stranden i bilde går diagonalt innover i bildet og skaper en god dybde i bilde til tross for rette flater. Jeg har også brukt mange komplementærfarger som rød og grønn, blå og oransje/gul.

Jeg valgte disse bildene fordi det var de to beste trykkene jeg hadde laget, og det er en klar forskjell på stilretningene de er inspirert av.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar