tirsdag 9. desember 2014

Monotypi Bror






Nå har vi testet ut en ny form for trykking, monotypi. Som går ut på at vi skal legge maling på en glassplate og trykke det over på papir. Hvert eneste trykk blir unikt og det er umulig å få noen helt like trykk.


Vi har holdt på med dette i to uker, første uken testet vi monotypi ut, brukte forskjellige metoder for å påføre maling på glassplaten og hvordan vi trykket. Den første uka gikk bort til testing og jeg følte dessverre ikke jeg ble noe klokere på monotypi etter første uke. Da andre uke kom og vi skulle lage trykk som kunne brukes gikk alt litt enklere. Trykkene mine ble seende ganske greie ut, og jeg fant ut at det beste for meg var å bare trykke en gang på samme papiret, ikke flere trykk på samme arket. Da ble det bare rot.


De to trykkene øverst er trykkene jeg valgte ut til utstillingen. Jeg ble mest fornøyd med disse da jeg faktisk hadde en idé bak trykkinga. Trykket til venstre skal forestille et tre, men jeg var ikke fornøyd med det i begynnelsen, det tok litt tid før jeg følte at det var bra nok. Og nå er det et av trykkene jeg er mest fornøyd med. Jeg brukte pensler for å påføre maling på glassplaten. Trykket til høyre kom etter at jeg hadde laget masse krusseduller på glassplaten og trykket det og så at det lignet på et ansikt, og jeg gjorde det samme på nytt igjen, bare at jeg overdrev sirkelbevegelsene. Dette trykket lignet enda mer på et ansikt og jeg kjente jeg likte det. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med trykkene mine, i hvert fall de jeg valgte ut. Jeg håper vi kan trykke på samme måten igjen senere, for jeg synes dette var en lærerik og interessant opplevelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar