tirsdag 7. oktober 2014

Selvportrett








Oppgaven gikk ut på å lage et selvportrett i papptrykk, inspirert av Morthen Krogvold.

Det første jeg gjorde var å ta et selvportrett bilde med kameraet innstilt på svart/hvit, som jeg etterpå redigerte i photoshop. I photoshop redigerte jeg bildet mitt kvadratisk, for det var det som ble best da. Bildet ble tatt med inspirasjon av Morthen Krogvold.

Deretter fikk jeg skrevet det ut så jeg kunne tegne det over på en papplate, med hjelp av blåpapir. Utskriften ble skrevet ut speilvendt, så det skulle bli rett når det kom på trykk.

Blåpapiret gjorde slik at jeg lett kunne se hvor i pappen jeg skulle skjere. papplaten jeg brukte var A5 størrelse på, som vill si at bredden var litt lengre enn det bildet jeg hadde redigert i photoshop.

Jeg brukte en skalpel, og skjerte ut et tynt lag av pappen der jeg ville det skulle være svart. Da alt var skjert ut hadde jeg et tynt gjevnt lag med sverte på hele papplaten, så brukte jeg papir fra en telefonkatalog for å ta bort sverte der jeg ville at trykket skulle bli lysere. Rett etter jeg var fornøyd med sverten hadde vi papplaten min igjennom en grafikkpresse for å få det på trykk. Siden papplaten jeg brukte hadde størrelse på A5, så man tydelig at komposisjonen var endret. Kompossisjonen til bildet ble bedre for ansiktet kom nermere det gyldne snitt, og spenningen på sidene ble bra, ved at det var mere bakrund og mørkt på venstresiden enn på høyresiden.

Jeg lagde to paspaturrammer, og signerte for trykket og bildet, et til trykket og ett til selve fotoet.

Denne oppgaven har vært utrolig lærerik, jeg gikk fra å ikke kunne bruke verken kamera, photoshop eller noe om trykkprosessen. Det har vært mye å lære, og jeg ser fram til å lære mye mer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar