torsdag 2. oktober 2014

Papptrykk av selvportrett


Oppgaven: å lage et papptrykk av selvportrett som skulle vært inspirert av Morten Krogvold. 

Først tok vi bilder av seg selv, valgt en av de og redigerte i photoshop. Etterpå skrev jeg ut min bilde og overført gjennom blå papir til en pappflate. Skjæret ut de delen av pappflaten som skulle vær svart. Etterpå tok trykksverte på pappflaten min og vasket bort trykksverte på de plasser hvor jeg ville ha hvit. Etterpå overførte jeg pappflaten min til en vanlig hvit papir gjennom graffikpresse. Når trykket var ferdig, laget jeg paspartur med signatur for trykket og bildet. 


I min trykk er ganske mye bevegelse, små detaljer. I de plasser hvor jeg syntes var alt for mye hvit farge, så jeg har skravert, skjæret linjer i forskjellige retninger. Jeg synes denne teknikken var veldig bra for å unngå hvite plasser, bare at jeg møtte bli mer forsiktig og få de rett og nøyaktig. I pappflater små detaljer kan lett gå bort, så mann må bli forsiktig. Jeg kunne også  prøve å få noen grå toner, toner mellom hvit og svart for å ha mer variasjon i min arbeid. Jeg likte oppgaven veldig godt, og har lært mye om trykk og hvordan den lages. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar