tirsdag 7. oktober 2014

Selvportrett


Oppgaven var å ta et selvportrett i svart/hvitt, og trykke det. Fotoet skulle være inspirert av Morten Krogvold.

Vi startet med å ta portrettbilder i svart/hvitt, for så å legge dem inn på datamaskinen, plukke ut det vi likte best og redigere det. Bildet jeg valgte tok jeg av den enkle grunn at jeg syntes menneskene i bakgrunnen var morsomme. Jeg endret fargene i bildet til å bli kun svart/hvitt for at det skulle bli enklere å skjære ut bildet i pappen, da gikk jeg på: Image -> Adjustments -> Threshold. Så endret jeg kontrasten i dette verktøyet, slik at de lyse og mørke delene av trykket skulle passe sammen. I tillegg speilvendte jeg bildet for at trykket skulle bli samme vei som bildet vi tok.

Så skrev jeg ut dette bildet i A5, og brukte blåpapir til å overføre konturene til en papplate. Så skar jeg ut de mørke bitene av bildet med en skalpell. Så var jeg klar til å trykke, jeg påførte ganske mye trykksverte på papplaten for så å tørke bort ganske mye etterpå, både på de mørke og lyse plassene. Så brukte jeg en grafikkpresse til å trykke trykket på et ark. Førstetrykket ble ganske lyst, men jeg likte det veldig godt. På andretrykket la jeg på flere aviser, slik at papplaten og arket ble presset enda mer sammen. Dette funket også veldig bra, men jeg likte førstetrykket best. Jeg trykte kun to ganger da jeg egentlig var fornøyd etter førstetrykket, men tenkte det kanskje var lurt å prøve å ta et trykk til for å se hvordan det ble. Så lagde jeg passepartout til trykket og bildet. For så og signere dem.

Trykking og fotografering er helt nytt for meg, men jeg syntes det var veldig interessant og spennende å få jobbe med det og tror nok at det vil bli enklere når jeg kommer mer inn i det. I løpet av disse ukene har jeg gått fra å ikke ane hvordan hverken photoshop eller trykking foregår til å ha lært meg det grunnleggende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar