tirsdag 7. oktober 2014

Selvportrett - papptrykk


Denne oppgaven gikk ut på å ta bilder inspirert av Morten Krogvold og deretter skjære det ut i papp og trykke det.

Vi gikk sammen i grupper og tok bilder av hverandre. Kameraet stilte vi inn på svart- hvitt, dette fordi Morten Krogvolds bilder ofte er i svart- hvitt. Første gang tok vi bilder ute, disse bildene ble for lyse i bakgrunnen i forhold til det Morten sine bilder er. Uttrykket ble for ulikt, derfor valgte jeg og de jeg tok bilder sammen med å ta bilder på nytt for å få bakgrunnen til å bli mørkere.
I Mortens bilder ser personen han tar bilde av ofte rett inn i kameraet, det er ofte litt liv i håret til personen på bildet og personens ansikt er i fokus. Morten får frem en følelse i bildene sine, som f.eks. Glede, styrke osv. Jeg valgte bildet mitt med tanke på dette og synes selv bildet mitt får frem følelsen av glede.

I Mortens bilder er det ofte mye kontrast, derfor redigerte jeg bildet i Photoshop for å få frem mer lys og skygge. Deretter speilvendte jeg bilde for at det skal bli rett vei når det trykkes. Dette gjorde jeg også i photoshop.  Jeg redigerte størrelsen på bildet slik at det skulle bli i størrelse A5, og redigerte pixlene slik at det ble bra kvalitet på bildet for utskrift.

Vi fikk se en film hvor det var vist hvordan vi skulle gjøre papptrykk, deretter fikk vi en kjapp innføring av læreren i utstyr og teknikk. Jeg skrev ut bildet og brukte blåpapir til å overføre linjene i bildet mitt over på en papplate. Deretter skjærte jeg ut alt som skulle være svart i trykket med en liten tapetkniv. Det som skulle bli hvitt lot jeg bare være der. Utfordringen her var å vite hva som skulle være svart og hva som skulle være hvitt. For å gjøre dette lettere hadde jeg bildet ved siden av sånn at jeg kunne sammenligne og se hva som var hva. Utfordringen når det kom til selve skjæringen var at noen deler var veldig små og jeg måtte være veldig forsiktig slik at jeg ikke skjærte de av. Enkelte plasser på trykket mitt er det striper etter hvor jeg har skjært, dette kunne jeg ha unngått ved å passe på å skjære like dypt hver gang over hele bildet.

Når alt var ferdigskjært brukte vi en liten papp bit til å påføre trykksverten. For å unngå at hele bilde skal bli veldig svart skrapte jeg av en god del sverte og tørket av mest mulig med avispapir der hvor det skulle være hvitt. Når jeg gjorde dette fikk jeg frem en veldig fin kontrast. Jeg brukte en trykkpresse til å overføre trykket mitt fra plata til arket. Jeg trykket tre forskjellige ganger for å se hvordan det endret seg fra gang til gang, med mengde sverte og kontraster. Det første bildet mitt ble veldig svart- hvitt med veldig stor kontrast. Det andre bildet hadde mindre kontrast mellom lyst og mørkt, men det var mye mer struktur i bildet som skapte spenning. Det tredje bildet ble veldig likt nr. 2 bare litt lysere. Jeg valgte trykk nr. 2 for at det hadde nok mye kontrast og det var spennende å se på.

Jeg skjærte ut paspatur til bildet og trykket mitt i arkitektpapp og signerte trykket slik vi har lære og bildet med navnet mitt.    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar