tirsdag 7. oktober 2014

Selvportrett og papptrykk


Som vår oppstartoppgave i faget Trykk og Foto skulle vi lage et papptrykk - portrett inspirert av Morten Krogvold. 
Morten Krogvold er en Norsk portrettør. Hans varemerke er at han ofte tar bilder i svart-hvitt av mennesker. Bilene er detaljerte og viser ofte mye følelser. Dette skulle vi ta med oss videre da vi selv skulle ta et selvportrett med kamera der kameraet allerede var stilt inn på svart hvitt. Slik vi hadde lært i de første timene våre.
Det ble brukt mange forsøk. Først prøvde vi å ta bilder ute for å få dagslys som gjorde det mer detaljert. emn ettersom bakgrunden var for lys i forhold til hvordan bildene til morten var, valgte vi å gå til fotorommet og prøve med lys og mørk bakrunn. Flere bilder ble tatt, men for å få mer beveglese i bildet brukte vi blader til å skape vind slik at håret løftet seg og beveget seg, i bilde selv om jeg sto i ro. Dette skape liv i bilde, når håret lagde bølgde linjer. På samme tid er kroppen min helt stille i anstrengt i en loddrett linje, for å skape en kontrast fra de bøyde horisontale linjene i håret. 
Jeg ville bildet skulle gi en mer naturlig følelse og ikke virke for til gjort. Derfor valgte jeg dette bilde der jeg ser ned og er fokusert på noe annet enn å gjøre seg til for kameraet. I tilegg begynte jeg å le i det bilde ble tatt. Det virket mer naturlig at jeg ler av noe rundt meg enn av kamerat fremfor meg. Linjen i hårlokken til venstre går igjen i smilet og skaper gjenntagelse av linjene. 
Å få fram alle trekkene i ansiktet var veldig vanskelig når jeg skulle begynne å forenkle bildet fordi trekkene forsvant. Jeg måtte derfor forenkle bildet to ganger ved utelukke ansiktet å forenkle kroppen rundt først. Dette hadde jeg aldri gjort før og lærte derfor noe nytt under prosessen. Siden Morten Krogvoll hadde mye detaljer i portrettene sine, ville jeg prøve å få med så mye som mulig i mitt trykk. Derfor ble noen av delene veldig små og datt av under utskjøringen. Slik som den venstre delen av kinnet mitt. Dette kunne kanskje blitt gjort annerledes ved å ikke ta med like mye detaljer. Siden den ene delen på kinnet mangler føler jeg det er vanskeligere å se om jeg er glad eller lei meg. Linjene i håret på trykket fikk fram ansiktsformen og halsen og er fornøyd med at jeg fikk dem med. Jeg var veldig opptatt av å få de bøyde linjene i håret for å få litt liv i trykket slik som i bildet. 
Det var utfordrende å få bort trykksverten fra den delen som skulle være hvit. slik at konstrasten mellom sort og hvit ble tydelig nok. Dette var en øvelsesting som jeg ble bedre til etterhvert som jeg prøvde meg fram. Jeg valgte det første trykket av de to jeg trykte fordi siden sverten hadde kommet mere bort på trykk nr to var ikke kontrasten mellom sort og hvit stor nok og jeg synes ikke det lengre lignet på ett portrett av Morten Krogvold. 
Gjennom prosessen fikk jeg mere erfaring ved å lære meg instillinger på kameraet. Jeg lærte mere om Morten Krogvold og hans arbeid. Vi fikk prøve oss på papptrykk der vi lærte hvor mye sverte vi skulle bruke og hvor mange avispapirer vi trengte å bruke i pressa for å best mulig resultat. Vi måtte skjære ut et tilpasset paspartur i arkitektpapp. Dette brukte jeg unødvendig mye tid på fordi jeg ikke var nøye nok med målingene. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar