tirsdag 7. oktober 2014



Selvportrett-Papptrykk

Jeg har i oppgave å trykke et selvportrett inspirert av Morten Krogvold. Jeg valgte et bilde av meg selv der jeg har på meg en hatt, fordi jeg synes at det var litt liv i bildet. Jeg la det inn på pcen, og redigerte det i Photoshop. Det er første gang jeg redigerer et bilde i dette redigeringsprogrammet, så jeg redigerte helt enkelt, slik at det skulle være lett å jobbe med det senere. Før jeg skrev ut bildet, la jeg på et filter slik at kontrastene i svart-hvitt skulle bli større og mer tydelige. Jeg speilvendte bildet, fordi når man skal trykke det må jeg passe på at det er speilvendt slik at det kan legges på et ark og deretter snu det. 

Morten Krogvold tar bildene sine i svart-hvitt, og har gjerne store kontraster mellom det lyse og det mørke, og derfor er bildet mitt i svart-hvitt. Jeg tok flere bilder både inne og ute, før jeg bestemte meg for dette. 

Jeg planla hvordan jeg ville skjære i pappen, og testet ut med forskjellige teknikker for å finne ut hva som ville passe best for meg. Jeg valgte en teknikk som gikk ut på å skjære spor i pappen, og deretter rive av det øverste laget der de svarte flatene skulle vises på trykket. Dette fungerte bra, og jeg var klar for å trykke det ved bruk av trykksverte, og behandling av sverte på selve pappen. Dette var en prosess som krevde at jeg måtte dra ut sverte på hele pappen, og deretter behandle det inn i selve pappen. Det var litt vanskelig å få av sverte på pappen, men etter en stund med arbeid, ble jeg fornøyd og var klar til å trykke det i grafikkpressa. 

Jeg trykket to ganger, og endte opp med trykk nr. 1. Dette var fordi det ble sterke kontraster mellom svart-hvitt på dette trykket, i forhold til trykk nr.1. Jeg synes det var artig å trykke fotoet, for å se hvordan resultatet ble. Trykk nr.2 ble litt uklart og kontrastene var mindre, så derfor valgte jeg trykk nr.1. 

Selv ble jeg ganske fornøyd med trykket. Dette er første gang jeg trykker noe slik som dette, og det var morsomt å se hvordan prosessen foregikk: fra bildene ble tatt, til skjæring i papp, legge på sverte og trykke, og deretter se hvordan resultatet ble. Det jeg kunne gjort annerledes er å få trykksverta mer jevnere i bildet, for eksempel at det kunne vært større kontraster mellom skjorten min og den svarte veggen i bakgrunnen. I forhold til oppgaven synes jeg at trykket kunne vært med mer kontraster, men siden dette er min første oppgave i trykk og foto, er jeg fornøyd. Jeg tenker at neste gang jeg skal trykke noe, kan jeg fokusere mer på å jobbe mer med sverten inn i bildet, slik at det blir mer jevnt.

Etter jeg hadde trykket bildet, og tørket det, skulle jeg skjære ut et paspatur som skulle være rundt bildet. Jeg prøvde å finne en riktig størrelse til paspaturet, men da jeg skulle skjære det ut, synes jeg det var vanskelig å få jevne og fine kanter. Paspaturet skulle være rundt selve trykket, og jeg valgte å ha det slik som det ble, men fant ut at jeg skulle prøve å få det mer bent på neste paspatur, til selve utskriften av fotoet. Med læring i å skjære mer bent ut, og få rette kanter, ble jeg veldig fornøyd med det siste paspaturet. Jeg skjærte bent ut, og brukte mer krefter en på det første paspaturet, slik at kantene ble rette og fine. 

Dette var en interessant  oppgave, og jeg har lært mye om blant annet redigering av bilder, hvordan man skal skjære ut i papp, hvordan man legger på trykksverte, og å trykke et foto i en grafikkpresse. Det var spennende å se hvordan resultatet ble, og dette er en oppgave jeg synes var både spennende og lærerik, og kunne godt tenke meg å gjort en liknende oppgave senere. 









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar