tirsdag 7. oktober 2014

Papptrykk av selvportrett

Vi fikk i oppgave å ta et bilde av oss selv inspirert av fotografen Morten Krogvold. Morten Krogvold er kanskje mest kjent for å ha svart/hvitt-bilder. Som regel blir bildene tatt i halvnært utsnitt, det er mye kontraster og ofte mørke eller helt svarte bakgrunner. Han har tatt bilder av kjente personer som Mette Marit og Nelson Mandela

Redigeringen av bildet ble gjort i Photoshop. Jeg hadde tatt bildet i farger slik at jeg kunne bruke Black & White funksjonen i Photoshop. Dermed kunne jeg justere farge nivået på bildet før det ble svart-hvitt. Jeg kunne velge å gjøre visse farger mørkere eller lysere. Dermed kunne jeg skape bedre og sterkere kontraster slik Krogvold har i sine bilder. Jeg dupliserte bildefilen slik at jeg videre jobbet med to filer, en original og en til trykk delen. Videre skulle vi speilvende bildet siden det skulle trykkes. Vi måtte også bruke Thereshold for at vi skulle få de viktigste skillene i bildet. Så skrev jeg bildet ut og tegnet det over på en papplate. Så skar jeg ut det som skulle være svart. Jeg fant raskt ut at det var vanskelig å få med de minste detaljene, siden disse bare løsnet fra pappen. Jeg prøvde å bruke en form for mønster på skjorte kanten, men det ble vanskelig å lage tynne striper.

Videre skulle vi påføre trykksverte på papplaten, videre skulle vi trykke det. Jeg trykket bildet to ganger, men ble mest fornøyd med andre trykket på grunn av den kule "teksturen" som oppstod i de mørke feltene. Videre lagde jeg paspatur-rammer til trykket og original bildet.

Det jeg er mest fornøyd med er kanskje håret og formene det inneholder. I prosessen med utskjæring prøvde jeg litt forskjellige måter å skjære på(som håret og skjortekanten foreksempel) og da syntes jeg resultatet på håret ble best. Det jeg ikke ble like fornøyd med og ville gjort annerledes er øynene og munnen. Øynene var vriene og ble forskjellig størrelse på. Munnen formet seg litt skjevt og litt av gjenkjennelsen forsvant. Jeg ble heller ikke så fornøyd med paspatur-rammen. Den ble tynn og spinkel, og litt skjevt utskjært. Helhetlig syntes jeg dette var en ny og spennende oppgave. Jeg har aldri vært innom trykkekunsten før, så dette var lærerikt.

Her er resultatet:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar