torsdag 2. oktober 2014

Selvportrett - papptrykk

Oppgaven gikk ut på å ta og redigere bilder med inspirasjon av fotografen Morten Krogvold. Senere skulle vi skjære det valgte bildet ut i papp og trykke det.

Krogvold tar for det meste svart-hvitt bilder, og har ofte bevegelse i hår og sjatteringer i bakgrunnen. Redigeringa av bildene gikk greit, vi tok bilder med svart-hvittinnstilling på kameraet som gjorde det hele mye enklere.

Jeg skulle egentlig ha et annet bilde til papptrykket, som jeg mener passer bedre til Morten Krogvolds arbeider. Men ettersom det var lite kontraster i ansiktet mitt på det bildet, ville det ikke blitt fint å trykke det. Jeg vil tenke mer over lys og skygge i flatene når jeg tar bilder til en evt. annen oppgave med trykk, for å få et bilde jeg blir ordentlig fornøyd med.

Selve utskjæringa gikk ganske greit, jeg brukte et filter (Note Paper i Photoshop) for å tydeliggjøre flatene jeg skulle skjære ut. For å overføre fotoet til papplaten tegnet jeg med en bløt blyant på baksiden av arket, og tegnet konturene på bildet med hard blyant ettersom jeg på det tidspunktet ikke hadde blåpapir for hånden. Jeg er fornøyd med utskjæringen men synes øyet på høyresiden kunne vært gjort bedre. Jeg skar nok bort litt for mye, og uttrykket mitt blir derfor veldig tomt og lite spennende.

Noen vil nok mene at jeg burde ha gjort meg selv større på papptrykket, men jeg er veldig fornøyd med hvordan det ble. Selv om det er store svarte flater i bildet, synes jeg at jeg fikk til å skape en følelse av at kroppen min faktisk fortsetter nedover i bildet. De hvite stipene på genseren min har nok noe med det å gjøre, og det at genseren er noe lysere enn bakgrunnen. Jeg valgte å tone stripene forsiktig ut, for å skape en myk overgang til den svarte bakgrunnen.

Jeg trykte bildet fire ganger, og det er det tredje jeg har brukt her. På de siste trykkene valgte jeg å tørke vekk litt sverte i bakgrunnen for å få sjatteringer, for å bryte opp de svarte flatene. Jeg ser i ettertid, etter å ha satt på paspartur at jeg burde ha tørket grundigere vekk sverte fra sidene på papplaten, for å få et renere uttrykk.

Selve papptrykket minner kanskje ikke mye om Morten Krogvold sine bilder, siden man i papptrykk mister mange detaljer og nyanser. Jeg prøvde likevel å få frem noe av hans uttrykk i bildene sine, ved å skape spenning i bakgrunnen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar