torsdag 1. oktober 2015

Papptrykk selvportrett, Iselin V.


Først fikk vi i oppgave å ta selvportrett bilder som speilet vår personlighet og som var inspirert av Morten Krogvold. Han er en norsk fotograf og er best kjent for å ta portretter. Krogvold er også kjent for sin entusiasme og evne til å formidle fotografi. I 1989 fikk han Fotografiprisen og har holdt kurs i fotografi i over ti år. Han har holdt kurs i flere internasjonale land, samt i de nordiske land.



I denne oppgaven skulle vi ha fokus på lys og skygge. Vi brukte speilreflekskamera og kunne eksperimentere litt med hva slags innstillinger vi skulle bruke for å få et best mulig bilde. Jeg endte opp med å ha en ISO på 400, eksponeringstid på 1/100 og en blenderåpning på 4,25.

Da vi be fornøyd med bildene, tok vi dem inn på datamaskinen og redigerte bildet i Photoshop. Der økte jeg litt på kontrastene før jeg så la på effekten «threshold» som gjorde bildet sort/hvit. Så klipte jeg bildet slik at det skulle passe på et A5 ark og snudde bildet speilvendt før jeg skrev det ut. Grunnen til at jeg snudde det var på grunn av at trykket senere skulle bli riktig vendt.

Etter at jeg hadde printet bildet, skjærte jeg meg en A5-formet papp-plate. På papp-platen la jeg på bildet med et blåpapir imellom. Med dette blåpapiret kunne jeg tegne over bildet og merkene ble værende på papp-platen min. På grunn av disse strekene kunne jeg nå skjære ut bildet mitt. Jeg skjærte ut toppen av papp-platen på alle stedene det skulle være svart, men ikke der det skulle være hvit.


Platen var skjært og jeg skulle nå dekke platen med trykksverte. Jeg dekket hele overflaten med bruk av ei skrape. Da sverten var på platen, skrapte jeg den av så godt jeg kunne for så å tørke restene med sverte av med papir, men bevarte sverte der jeg hadde skjært inn i pappen. Så snart alt var klart skulle jeg trykke bildet på papir. For å gjøre dette brukte jeg en grafikkpresse. Jeg la et ark under og et ark over papp-platen og presset den igjennom grafikkpresseren. Bildet mitt ble trykt på et papir og trykket var da ferdig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar