torsdag 15. oktober 2015

Papptrykk selvportrett Ingrid O

Denne gangen gikk oppgaven ut på å ta portrettbilder av hverandre og lage trykk av bildene. Jeg tok av Elise og hun av meg. Bildet skulle bli inspirert av den norske kjente fotografen Morten Krogvold. 
Prosessen startet altså med at vi gjorde research om Krogvold for å få kunnskap om hvordan han jobber med bildene sine og hans teknikker. Deretter hadde vi fotokurs hvor vi lærte grunnlegende kamerainnstillinger. Etter dette skulle selve oppgaven starte. 

Morten Krogvold er som sagt en norsk kjent fotograf og han er best kjent som portrettør. Han har hatt mange separatutstillinger. Han var i tidlig alder en svært ivrig hobbyfotograf og hans fotografier har helt fra begynnelsen vært preget av bevisst forhold til lyset som skaper av form og kontraster. Fotografiene hans er ofte mørke og stemningsladede. 

Vi tok bilder med Canon EOS 500D der eksponeringstiden var innstilt til 1/60 sek og ISO-hastigheten var på ISO-400. Etter vi valgte hvilket bilde vi ville ha, redigerte vi det i Photoshop. Her redigerte jeg lysstyrken og kontrastene. Jeg lekte meg litt med skygger og prøvde meg litt frem. Når jeg var fornøyd redigerte jeg det i svart hvit og avsluttet med å bruke filteret "threshold". Med dette filteret får man en type effekt som man kan sammenligne med Mortens bilder. Her var det også veldig viktig at vi tydelig fikk fram kontrasten mellom lys og mørke. Deretter printet jeg ut bildet og tegnet linjene over på papplaten. Dette var veldig utfordrende grunnet alle de små punktene på bildet og det var derfor vanskelig å skjære dette ut med tapetkniv. 





















Ovenfor ser dere at bildet til venstre er originalbildet mens bildet til høyre er det ferdig redigerte.
Etter jeg var ferdig med å skjære ut papplaten var det på tide å legge trykksverte over hele bildet og fjerne det overflødige. Deretter gnidde jeg vekk den svarte sverten der jeg ville at bildet mitt skulle være hvitt. Dette synes jeg var litt utfordrende siden jeg merket at sverten "størknet" utrolig fort, noe som gjorde at jeg ikke fikk vekk alt det svarte. Etter denne prosessen var ferdig, la jeg papplaten i grafikkpressen med beskyttelses-papir over og under. Jeg rakk dessverre bare å lage ett trykk.
Bildet til venstre nedenfor er av papplaten med sverte og det andre er av selve trykket.
Jeg avsluttet med å lage passepartout i A4 også signerte jeg.














    






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar