tirsdag 6. oktober 2015

Papptrykk selvportrett, Mariell


 Vi fikk i en oppgave i å ta et portrett inspirert av fotografen Morten Krogvold, redigere bildet og lage papptrykk ut av det.

Morten Krogvold er en kjent norsk fotograf. Han er mest kjent for sine berømte portretter av politikere og andre kjendiser. Bildene han tar er mest i svart hvitt, men noen er i farger når han må ta dem i bruk. Bildene hans har store kontraster, mye skygger og lys. Mange av bildene han har tatt er veldig naturlig posert, de er ikke særlig anstrengt.

Bildene til venstre er resultatet av oppgaven. Øverst er pappen som det er skjært ut i og under er trykket fra pappen. Når jeg poserte for bildet tenkte jeg å være mest naturlig, ikke smile for mye eller for lite. Heller ikke sitte for stivt, jeg gav hodet en liten bøy for å skape dybde. Bildet ble tatt ved et vindu så det skapte fine skygger over ansikt og hår på en side. Kameraet var stilt inn på AV, og ISO på 400. Vi prøvde å ta bilder med at lyset traff fra en annen vinkel, men dette ble for lyst selv om vi stilte inn ISO på kameraet til 100.


Så skulle jeg redigere bildet i photoshop. Jeg redigerte slik at jeg fikk litt mer kontraster, da redigerte jeg den til svart hvitt for å se hvordan skyggene på bildet ble. Når jeg ble fornøyd med resultatet, redigerte jeg bildet til noe som heter threshold. Der kunne jeg igjen justere på hvor mye svart jeg ville ha på bildet. Jeg printet ut bildet da jeg ble helt fornøyd, tegnet over linjene på papplaten. Så skulle jeg skjære ut det svarte på bildet, på papplaten. Dette var en litt vanskelig del av oppgaven når jeg kom til de små detaljene. Så dessverre var det noen små flekker hvor det skulle være hvitt ramlet av, slik at det ble svart. Øyet var ett spesielt vanskelig plass, så den er jeg ikke særlig fornøyd med. Detaljene i håret er jeg fornøyd med, der føler jeg fikk med meg alle viktige detaljer.

Da jeg var ferdig med å skjære ut i papplaten skulle jeg smøre trykksverte på platen. Jeg smurte ett fint lag med sverte, skrapet av det overflødige og tørket med papir etterpå. Jeg la papplaten klar til å presses i grafikkpressen. Det første forsøket mitt ble ikke særlig bra, selve portrettet ble fint. Men dessverre glemte jeg å tørke på sidene av papplaten så det ble utsmøret med sverte hvor det ikke skulle være noe særlig med sverte. Da tok jeg et trykk nummer 2. Der ble den lille rammen rundt fin, men portrettet var ikke like mørkt. Så jeg prøvde meg på et tredje forsøk for å se om trykket ble finere. Rammen ble like fin i dette trykket som på nr. 2, men portrettet ble bittelitt mørkere. Jeg tror at siden platen hadde blitt presset så mange ganger så tok den ikke imot seg like mye sverte som den gjorde første gang, derfor ble det aldri like mørkt.
Jeg endte opp med trykk nummer 3, den syns jeg i det hele og store fikk best resultat.

Dette syns jeg var en artig og lærerik oppgave. Vi skulle bruke kamera og stille den inn til nødvendige innstillinger. Og bruke trykk noe som jeg aldri har gjort før. Så jeg lærte om trykk og stille inn kamera på egenhånd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar