tirsdag 6. oktober 2015

Papptrykk Selvportrett Lise Kvitflo

Vi fikk en oppgave i å ta selvportrett av hverandre i grupper på to stykk. Oppgaven var ta portretter inspirert av den norske fotografen Morten Krogvold. Morten Krogvolds fotografier har helt fra starten av hans karriere vært preget av et bevisst forhold til lyset som skaper av form og kontraster, og fotografiene er ofte mørke og stemningsladede. Hans tidlige, mest kjente portrettfotografier var mer stemninger enn portretter, men fra 1979 har han portrettert kjendiser.

Og det var akkurat dette vi skulle fokuserte på, få mye lys mot ansiktet samtidig som skygge som definerte ansiktet og som skulle bidra til å få et bra papptrykk.  Når jeg tok bilde brukte jeg kameraet Canon EOS 500D og jeg hadde en eksponeringstid på 1/50 sek. ISO-hastigheten var på ISO-160, og jeg brukte ikke blits, mens hvitbalansen var automatisk.


Når jeg hadde funnet portrettet jeg ville bruke av meg selv åpnet jeg det i Photoshop gjorde det om til Thresehold i adjustments. Så snudde jeg blide speilvendt slik at bilde blir riktig vei når det er ferdig trykket. Etter det skrev jeg ut bilde og brukte blåpapir til føre over motivet til papplaten man skal brukt til å skjer ut trykket i. Jeg brukte så tapetkniv til å skjære ut den sorte delen i bildet som skulle bli fylt av sverte.

Når jeg var ferdig å skjære ut tok jeg sverte på platen og styrkte over til det som er skjert ut er fylt var sverete. Når dette var gjort tok jeg bort sverten på det området som skal være hvit. Dette gjorde jeg ved å bruke en «spade» og tørkepapir. Når dette var gjort var platen klar til å trykke med, så da la jeg trykket på en del av en avisen med et hvit A3 pair under, med et A4 papir over som trykket skal trykkets på, og til slutt et nytt A3 pair legg liftmatten over og presse trykket sammen, dette kan prøves ut to ganger med samme sverete og opp til fem gangeer hvis man vaskerplaten og gjør prosessens på nytt. Før jeg tilslutt brukte grafikkpressen til å føre trykke over til arket. Dette gjorde jeg to ganger så jeg fikk to trykk.


Helt til slutt skar jeg ut de to A4 paspaturplater og signerte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar