tirsdag 20. oktober 2015

Papptrykk selvportrett - Tiril Frodesdatter Nilsen

  I denne oppgaven, skulle vi lage papptrykk av et selvportrett inspirert av Morten Krogvold. 
Krogvold er kjent for sine fotografier som viser følelser, og at han i tillegg leker seg med lys og skygge, som igjen forsterker budskapet han vil spre. 

Det var pent vær den dagen, og sterk sol. Jeg og Inga var ute ved gapahuken, og tok bilder der. På grunn av solen, var det lurt å stille ned ISO til 90. Dette hjalp med å skille mellom lys og skygge i bildet, og gjøre det lettere å redigere etterpå. 

Når jeg skulle redigere bildet i Photoshop, lekte jeg meg med kontrast. Først isolerte jeg områder som jeg ville beholde lys, og justerte kontrast og lysstyrke på de plassene som jeg mente trengte det. For å teste hvor jeg skulle justere med kontrast eller lysstyrke, la jeg over ett svart-hvitt filter som en kontroll, og justerte til etter hvert. Når jeg mente det så bra ut, og lignet på noe Krogvold kunne tatt, formatterte jeg bilde fra originalstørrelse, til A5 størrelse, speilvendte, og printet det ut. 

Neste fase var å skjære ut motivet på en papplate. Dette gjorde vi ved å legge over motivet på blåpapir, og kopiere det over på pappen. Deretter, skjærte vi ut motived på overflaten av pappen. Det som skulle være svart, skulle skjæres ut. Etter å ha skjært ut motivet, hadde jeg på trykksverte, skrapet, og tørket av det overføldige. For å få trykket riktig, måtte man jobbe raskt, ettersom sverten tørket fort. Etter det, la jeg platen midt på et A4-Ark, og kjørte deet gjennom grafikkpressen. Jeg trykte bare en gang, ettersom jeg ble fornøyd med forholdet mellom gråtoner, svart, og hvitt.

Denne oppgaven synes jeg var gøy. Jeg lærte ting om speilreflekskamera som jeg ikke kunne før. I tillegg, har jeg holdt på med trykkrelaterte oppgaver før, og det var meget spennende og prøve ut en ny oppgave, og i tillegg få skjære ut motivet selv. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar