søndag 18. oktober 2015

Papptrykk Selvportrett - Heidi Ysland


Med inspirasjon fra den kjente norske fotografen Morten Krogvold, skulle vi lage et papptrykk hvor vårt eget selvportrett var motivet. Før vi startet på oppgaven hadde vi et lynkurs i foto, og vi gjorde research på Morten Krogvold.
I Krogvold sine bilder kan man se at han fokuserer på å få frem personligheten og følelsene til personen han tar bilde av. Når jeg og Maria tok selvportrett var det dette vi ønsket å få frem i bildene. Vi tok mange bilder, og bildet til venstre var det jeg valgte til slutt. Jeg gikk gjennom et breakup i perioden vi fikk oppgaven, og følte at dette bildet av meg viste hvordan jeg følte meg, og alle de tunge tankene jeg hadde. Vi tok bildene ute, og det var strekt sollys den dagen. Innstillingene på kameraet var AV, ISO: 100, lukkertid: 1/800 og blender 4,5.
Da jeg hadde valgt bilde redigerte jeg det i Photoshop. For at bilde skulle bli trykt riktig vei, snudde vi det i Photoshop. Etter dette brukte jeg innstillingen Threshold for å gjøre det i svart hvit, dette gjorde det også lettere å se hvor jeg skulle skjære i papplaten etterpå. Jeg skrev ut bilde i A3 format som skulle passe papplaten.
Jeg tapet blåpapir oppå papplaten, og tapet bilde over der igjen. Så tegnet jeg over bilde slik at blåpapiret skulle overføre bilde til papplaten. Når selvportrettet var tegnet over begynte jeg å skjære ut de feltene som skulle være svart. Det som ble vanskelig var at siden jeg hadde trær i bakgrunnen på bilde mitt, kom det mange små flekker med. Disse var utfordrerne å skjære ut, eller skjære rundt siden kniven ikke var spesielt egnet til å skjære ut slike detaljer. Når jeg var ferdig å skjære, smurte jeg trykksverte over bilde, for så å skrapte av det som ble overflødig. jeg var redd for at de små detaljene skulle bli revet av når jeg skrapet av sverten, og var derfor ekstra forsiktig. Deretter la jeg det over et hvit A4 ark, og kjørte det gjennom grafikkpressen med beskyttelses-ark både over og under papplaten. Jeg ble fornøyd med mitt første trykk, bortsett fra at trykksverten som hadde vært bakom platen ble smurt rundt kantene på bilde. Dermed prøvde jeg meg på å smøre sverte over en gang til for å se om det neste trykket ble bedre, men problemet da ble at trykket ikke ble like tydelig. På bilde 

over kan man se papplaten. Det ble ikke tid til å trykke en gang til, og jeg valgte dermed å bruke det første trykket. For å fjerne de mørke kantene rundt bilde, lagde jeg en hvit ramme rundt som skulle være 2mm tykke på sidene, og oppe. Nederst lagde jeg rammen på 1cm slik at det skulle bli plass til å signere. For å få den hvite rammen til å passe rundt trykket brukte jeg et lysbord til å tegne rundt før jeg klippet ut. Deretter lagde jeg passepartout til trykket. Overraskende nok fant jeg det å lage passepartout som den vanskeligste oppgaven av hele prosessen. Det var fordi det krevde nøye og presise mål for at det skulle bli rett. Tilslutt signerte jeg bilde med ET, eget trykk. 1/2, som betyr det første av 2 trykk. Navnet på oppgaven, "Selvportrett", og navnet mitt, og dato.
Til venstre er bilde av det ferdige trykket.
Jeg ble fornøyd med det ferdige resultatet. Jeg følte jeg fikk formidlet den følelsen jeg ønsket med bilde, og at skyggene og detaljene ga trykket dybde. Prikkene i bakgrunnen gjorde at jeg "fløt" litt inn i bakgrunnen på venstresiden, men at den lyse delen på høyresiden gjorde at jeg sto mer ut. det Ble den samme effekten med håret som flagrer på venstresiden, med skyggen over den venstre armen.

Jeg synes det var en interessant oppgave, og jeg lærte mye. Det var veldig lærerik å lære de ulike innstillingene på kamera, og om hvordan man komponerer bilder.
Jeg har gjort oppgaven før da jeg gikk på ungdomsskolen og skulle besøke formgivingsfag, men jeg følte på ingen måte at dette ga meg noen fordeler. Det eneste var at jeg husket hvordan man skulle skjære ut bilde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar