tirsdag 13. oktober 2015

Papptrykk Selvportrett EliseS

Jeg fikk i oppgave å lage et selvportrett i papptrykk, inspirert av Morten Krogvold.

Morten Krogvold er en norsk fotograf født i 1950. Krogvold er mest kjent for sine portretter og landskaper i svart-hvitt. Han har alltid vært bevisst på forholdene til lyset som skaper form og kontraster i bildet, og han gjør bildene ofte mørke og stemningsladede. Dette var det jeg ble inspirert av han, jeg ville lage et selvportrett med store forskjeller mellom lys og mørke, og lage et fint uttrykk i ansiktet som kunne gi et budskap om personligheten min.


Selvportrett før og etter redigering
Det første jeg måtte starte med, var å ta et selvportrett. Jeg og Ingrid samarbeidet, og tok bilder av hverandre. Kamerat vi brukte var Canon EOS 500D, Eksponeringstiden sto på 1/60 sek, og ISO-hastigheten var på ISO-400.
Etter jeg valgte et bilde, redigerte jeg det i Photoshop. Jeg redigere det først svart-hvitt, og så satt jeg på effekten threshold. Med dette filteret følte jeg at jeg fikk fram samme budskap og følelse som Morten Krogvold får i sine portrett, og en stor kontrast mellom lys og mørke.




Papplate

Så skrev jeg ut bildet fra Photoshop i A5 format. Jeg overførte bildet mitt til papplaten med blåpapir, og startet å skjære bort det svarte på platen med en skalpell.

Det neste i prosessen var å påføre platen med svart trykksverte. Og deretter trykke platen på et hvit ark, med en grafittpresse. Jeg prøvde å trykke bildet tre ganger, men jeg fikk det beste resultatet første gangen.






Ferdig papptrykk

Dette er det ferdige resultatet mitt.

Av denne oppgaven har jeg lært mye. Jeg kunne ingen ting om papptrykk, og veldig lite om å ta bilder og redigere i Photoshop. Nå har jeg blitt kjent med innstillingene på kameraet, og enda flere innstillinger på Photoshop, men det jeg har lært aller mest av er selve papptrykket. Dette var første gang, og det er noen ting jeg føler kunne blitt bedre. Som det mørke delen på papptrykket ønsket jeg skulle blitt litt mørkere, men det håper jeg blir bedre til neste gang. Så gleder jeg meg til å prøve nye og forskjellige
trykk.











Elise Strand ST2F

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar