tirsdag 6. oktober 2015

Papptrykk Selvportrett ViktoriaP


Selvportrett:
I denne oppgaven skulle vi  trykke et papptrykk av et selvportrett av oss selv. Portrettet skulle være inspirert av den norske fotografen Morten Krogvold.  Han bruker lyset veldig bevist i portrettene sine. Og skaper veldig gode bilder utifra lys/skygge kontraster. Han sier selv at han bruker i dag mye mer det naturlige lyset som finnes i stede for kunstig lys. I tillegg fokuserer han ikke så mye på det perfekte, men mer det menneskelige og  vesentlige, Han får frem personligheten til folk på portrettene sine, og dette prøvde vi også å få fram. Jeg jobbet sammen med Marita når vi tok portrettene, og jeg synes at jeg klarte å få fram en del av min personlighet ved å se på bildene. Det er et litt sterkt, kontrollerende blikk som ser rett inn i kamera, Noe som gjenspeiler hvordan jeg er. Litt kontrollerende og fokusert, og rett på folk. Jeg og Marita brukte naturlig lys ved å stå foran vinduet, og hadde en grå vegg bak for å få en mørk bakrund slik at lyset som traff fikk mer hovedfokuset i bilde. Innstillinger på kameraet: ISO: 200. Eksponeringstid 1/60.

Først redigerte vi bildene i photoshop i en sterk svart/hvit kontrast i tillegg til å redigere skyggen i bildet.
Etter at vi hadde skrevet ut dette begynte vi tegne bildet over via blåpapir. Etterfulgt av å begynne å skjære ut det som skulle bli svart på bildet. Neste steg var å ta trykksverte på for så å få det bort fra alle de hvite stede som ikke var skjært ut. Selve trykkingen gikk veldig fort, og jeg valgte å gjøre dette to ganger.
Bildet til venstre er mitt andre trykk. Jeg så etter første forsøk at det var viktig å tørke trykksverten bort fort for at ikke den skulle tørke.

 Skyggene på dette trykket fikk en fin overgang ved at jeg lærte at det var en fin teknikk å tørke fra det hvite og utover mot det svarte. Noe som var veldig vanskelig var å tørke de små detaljene nederst i bildet. Og dette er noe en av de tingene jeg kunne gjort bedre. Ellers er jeg fornøyd med at jeg fikk til å skjære og trykke de små detaljene i øynene, og få et realistisk trykk i forhold til det originale bildet.
Mitt ferdige resultat etter å ha skjært ut paspartur, i tillegg å signere var blide til venstre. Jeg har lært veldig mye av denne oppgaven ved å få større kunnskaper om photoshop, og kameraets innstillinger. I tillegg til å vite hvordan man trykker et bilde, noe jeg aldri har gjort før.



Kilder: https://nbl.snl.no/Morten_Krogvold



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar