torsdag 15. oktober 2015

Papptrykk Selvportrett - Torunn Skaar Bruset


Vi har jobbet med papptrykk der vi skulle lage trykk av et selvportrett, inspirert av Morten Krogvolds fotografier. Samtidig øvde vi oss med å bruke speilreflekskamera og stille inn innstilingene på den.

Morten Krogvold er en av Norges nasjonalt kjente fotografer, og har tatt portrett av mange store personer og kjendiser. Det er svart hvitt portretter han er mest kjent for, med masse kontraster og interessante lyssettinger. Han tar også landskapsbilder og bilder med mye bevegelse og linjer å følge. Krogvolds fokus med bildene sine er at de skal være tidløse og ekte, uten unaturlige objekter eller referanser til nåtidskulturen.


Vi gikk to og to i lag med kamera rundt på skolen for å finne fint lys til å ta bilde med. Mitt bildet ble tatt med ISO på 800, brennvidde f/5 og eksponeringstid på 1/30 sekunder. Jeg ville ha et bildet hvor jeg var avslappet men holdt på med noe, som å tenke. Vinkelen på hodet mitt og hvordan halve ansiktet mitt ble lyst opp ble bra. Silhuetten ble også fin og enkel, utenom form i håret som gir noe liv. 

Etterpå tok jeg bildet inn i Photoshop for å justere det. Etter en god del prøving fikk jeg sånn at når bildet i svart/hvitt var håret og ene halvdelen av jakken bekmørk, mens alle andre skygger var lysere og hadde noen lyspunkter i seg.  Før jeg skrev den ut måtte jeg også speilvende bildet. Når man trykker blir bildet speilvendt av hva som er på trykkplaten, så hvis det ikke ble gjort ville trykket være motsatt vei av originalen. Det utskrevete bildet ble brukt til å tegne motivet opp på en papplate via blåpapir.

Så brukte jeg skalpell til å skjære bort de øverste lagene i pappen der det skulle være trykksverte og svart på bildet. Første papplaten jeg begynte på skar jeg for dypt, og måtte starte på nytt. På papplate to gikk skjæringen mye bedre og jeg bli veldig fornøyd med hvordan den så ut. 
 
Jeg kom litt etter alle andre i tid siden jeg kom sent inn i trykkeprosessen, og at det ble vanskelig å få sverten av papplaten min tok det enda lengre tid. Men jeg fikk trykket til slutt og mitt første trykk ble bra. Den fikk en trykksverte kant, men jeg lagde bare en hvit papirramme til å lime oppå bildet. Jeg lagde også paspatur i svart papir som ramme, men lott det være litt hvit kant rundt bildet.  Nederst var det en cm så jeg kunne signere bildet med E.T., hva det var, tittel, navn og dato. 

Det var ganske gøy å holde på med denne oppgaven, og jeg synes papptrykk er veldig fine når man gjør dem rett. Jeg lærte en del om hvordan man skjærer i en plate og om hvordan man tar bilder.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar