tirsdag 6. oktober 2015

Papptrykk Selvportrett Eline J


I denne oppgaven skulle vi lage papptrykk av et selvportrett med inspirasjon av den norske fotografen Morten Krogvold.


Prosessen startet med fotokurs hvor vi lærte grunnleggende kamerainnstillinger. Deretter måtte vi gjøre research om Morten Krogvold og hvordan han lager portrettbilder. Vi tok så bilder av hverandre, valgte ut hvilket bilde vi ville bruke, og redigerte det i Photoshop for å forenkle det. Når vi tok bildene skulle vi bevisst bruke kameraets manuelle funksjoner. Mitt bilde hadde eksponeringstid 1/30 sekund, ISO-hastighet 800, og brennvidde f/5.
Før vi begynte å overføre bildet til papplaten måtte vi gjøre noen utprøvinger på pappbiter, for å bli kjent med materialet og hvordan skjære i det for best uttrykk.
Dermed var det tid for det praktiske. Vi skrev ut det utvalgte bildet og la blåpapir mellom utskriften og papplaten for å overføre konturene og strekene ved å tegne over med penn. Når det var gjort ble det tid for å skjære ut med skalpell eller tapetkniv. Det var viktig å holde tunga rett i munnen, for det er lett å skjære ut for mye.

Jeg hadde en litt vanskelig utskjæringsprosess, jeg ville prøve å få ulike nyanser på bildet og dermed skar jeg ut i ulike dybder. De dypeste kuttene var hvor det skulle bli mørkest, og det jeg ikke skar ut ble hvitt. Jeg var spent på om teorien min holdt, for ingen kunne si hvordan det ville bli. Teorien holdt, og man ser det spesielt i håret hvor det er mer bevegelse enn om det var én svartnyanse. Det er også synlig med skyggene på halsen og rundt hårfestet, og ved nesen og øynene; hvor det kanskje er viktigst for at det ikke ser ut som én svart klump. Noe mer merkelig man kan se på mitt trykk er hvite områder med svarte streker rundt i ansiktet. Dette er ment å markere de lyseste områdene på bildet, og jeg synes det gir en fin og interessant effekt.

Etter å ha skjært ut var det tid for å trykke. Jeg smurte trykksverte over pappen, og gnidde bort sverten hvor det skulle være hvitt. Papplaten ble lagt i grafikkpressen, med beskyttelsepapir over og under, og det ferdige trykket kom ut. Jeg lagde to trykk, for å se om det ville forbedres ved en andre runde. Jeg valgte å beholde det første trykket, for det andre ble svakere i farge, og dermed ikke bedre.
Helt til slutt har vi laget passepartout til trykket, og signert det etter rutinene det inngår i. Siden det er eget trykk står det E.T., deretter trykkets nummer i rekken av totale trykk, i mitt tilfelle 1/2, så hvilken teknikk som her brukt, her papp. Deretter navnet på trykket, jeg skrev bare selvportrett, så navn og dato. Det hele har vært en interessant og læringsrik prosess, hvor vi har sett bilde gå over til trykk, og lært hvordan vi skal signere trykk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar