mandag 7. september 2015

Street-Art Torunn SB






Vi har vært i Sulitjelma for å se og ta bilder av street-arten i UpNorth festivalen som har vært, hvor kjente street-art kunstnere har malt på de forlatte industri bygningene. Bildet jeg har her er tatt av den offisielle fotografen for UpNorth, Henrik Haven.

Dette verket er av den spanske kunstneren Deih, og tar i bruk omgivelsene i Sulitjelma. Bildet er av en kvinne med horn som smelter sammen ved tuppene med hvitt hår, kjole og to pinner/bein i hendene. Over hodet og mellom hornene står det noen norrøne runer. Videre er bildet på en bjelke hvor betongen har forsvunnet nederst og man ser jernstengene som skal forsterke den.

Bildet er et eksempel på street-art i den mer vanlige betydningen, et bildet malt på en bygning eller lignende lovlig. Forskjellen mellom grafitti og street-art er generelt om det er lovlig eller ikke. Ofte vil man også si at street-art er mer kunstnerisk en grafitti, men det er ikke nødvendigvis sant. Tagging er en spesifikk form av grafitti som kan også være street-art, som er den mest vanlige typen du ser.

Jeg tror verket er inspirert av noe i norrøn mytologi, med de norrøne runene og hvordan det virker som om hun holder beinredskaper. Hornene passer også inn til det. Kvinnen virker egentlig til å være ung, men det hvite håret og den fillete kjolen tilsier noe gammelt. Det at det er bein med på bildet får det hele til å virke som om det har noe med død å gjøre. Videre har man de røde metallstengene som kommer ned. De minner både om blod og om kjettinger som holder henne nede. Jeg tolker maleriet som om det et norrønt inspirert dødsbilde som har som tematikk å å ikke akseptere at man skal dø. Det er vanskelig å tyde runene på bildene jeg har.

Det var veldig interessant å gå i Sulitjelma blant de forlatte bygningene og å se på all kunsten som har blitt laget. Jeg har bare kjørt forbi Sulis før så jeg hadde aldri vært der før. Jeg liker området ganske godt og jeg håper de får turister for UpNorth.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar