torsdag 3. september 2015

Street-art Ingrid

Street-art også kalt post-graffiti og gatekunst er definert som all form for kunst i det offentlige rom i betydningen gaterom. Dette uttrykket refereres ofte til kunst som ikke er betalt av noen. Street-art er både spontant og svært gjennomtenkt, ofte har kunstnerne tenkt på noe helt spesielt eller som man også kan si; de har noe på hjertet. Svært ofte dreier kunsten i street-art seg om samfunnet. Hvordan det blir oppfattet, historiske hendelser osv.

Vi reiste til Sulitjelma for å se på den internasjonale street-arten. Sulitjelma har en lang historie som en av Norges største gruvesamfunn, men etter nedleggelsen ble et enormt fabrikkområde stående forlatt. Flere internasjonale kunstnere var der i August for å markere kunsten sin på de forlatte bygningene, noe som jeg i framtiden tror vil bli en stor turistattraksjon.



Det er ikke hver dag man spaserer forbi en tagget traktor. Jeg valgte å publisere akkurat dette bilde grunnet at det var et eller annet med denne traktoren som traff meg. Dette var noe av det aller første jeg la merke til når vi kjørte inn mot fabrikkområdet. Det er svært vanskelig å si hva kunstneren mener om dette verket, men det er helt tydelig at jeg får assosiasjoner til sebra-striper. Den som har laget dette verket er den polske M-City.

Jeg synes turen til Sulis var kjempe spennende! Det var helt fascinerende og se hva graffiti har å by på. Jeg ble positivt overrasket av turen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar