Oppgaven vi har hatt om
grafikk gikk ut på å skape to dyptrykk, et bearbeidet fra det opprinnelige trykket,
med temaet afrikanske dyr. Bruk av andre kunstneriske og geometriske elementer
var også en del av oppgaven.
Jeg var veldig usikker på
hvordan jeg skulle utføre denne oppgaven, og det tok lang tid før jeg kom på et
bilde. Jeg bestemte meg for å bruke en sjakal som det afrikanske dyret i
bildet. I og med at sjakaler er en del av egyptisk mytologi, bestemte jeg meg
også for å lage et egyptisk øye som strålte. Sjakalen var ikke helt konkret et
dyr, men satt sammen av geometriske figurer og hjelpelinjer som man bruker når
man tegner kropper, og ørene til sjakalen var også formet slik de blir avbildet
på egyptiske hieroglyfer.
Da skissen var ferdig
brukte jeg to typer koldnål-penner, en tynnere enn den andre. Først tegnet jeg
over skissen på en sinkplate, for så å risse inn selve bildet. Bildet bestod av
ganske mange linjer, noe jeg tenkte ville skape spenning i bildet samtidig som
det ga meg en mulighet til å eksperimentere i selv prosessen med å lage
trykket.
Papiret som skulle brukes
under trykking måtte være fuktig. Det ble dynket i vann og lagt til tørk slik
at det ikke var for bløtt, men ikke for tørt heller. Deretter tok jeg blekk
over sinkplaten og gned den ut med en strømpe for å gni inn det svarte slik at
det la seg i linjene jeg hadde risset inn. Avhengig av hvor mye blekk som var
på platen og fuktigheten ble bildets linjer enten for svakt, akkurat passe
eller veldig dype og mørke.
Etter å ha trykt et par
bilder i svart/hvitt, risset jeg over linjer jeg mente kunne vært forbedret.
Deretter trykket jeg noen bilder med andre farger. Det fargede blekket hadde
tendenser til å vises over hele platen ulikt svart blekk som kun vistes svakt
der man hadde gnidd blekket helt bort. Jeg syntes likevel kombinasjonen av
lilla og svart var interessant så det første trykket mitt var svart/hvitt mens
det andre var en kombinasjon av rødt og blått.
Jeg hadde ærlig talt
ingen plan for hvordan hverken skissen eller resultatet skulle bli, og mye av
det jeg gjorde var likt prosessen til et monotypi. Jeg improviserte svært mye
gjennom hele prosessen og ble aldri helt fornøyd med hvordan bildet ble. Bildet
manglet etter min mening mer abstrakte elementer i tillegg til at linjene ikke
alltid bli slik jeg tenkte. Det var også ganske mye blekk på trykket i
svart/hvitt, noe jeg egentlig ble fornøyd med at det var. Det greide å få fram
følelsen av kontrasten mellom det lyse og mørke, i tillegg til at noen av
linjene er dusere enn andre. Det fargede bildet var fikk ikke fram den samme
kontrasten som i det første, men valørene i rødt og blått var så interessante
og skapte en helt ny dimensjon sammen med det svarte og hvite at jeg ikke kunne
la være å ta det med likevel. Bildet har også mer fiktive elementer enn
abstrakte. Det er likevel fiksjon som hjelper meg med å tenke kreativt og siden
fiksjon i seg selv er en måte å tenke utenfor realiteten står jeg ved det på
tross av at bildet kunne vært mer abstrakt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar