torsdag 7. mai 2015

Oppgaven vi har hatt om grafikk gikk ut på å skape to dyptrykk, et bearbeidet fra det opprinnelige trykket, med temaet afrikanske dyr. Bruk av andre kunstneriske og geometriske elementer var også en del av oppgaven.
Jeg var veldig usikker på hvordan jeg skulle utføre denne oppgaven, og det tok lang tid før jeg kom på et bilde. Jeg bestemte meg for å bruke en sjakal som det afrikanske dyret i bildet. I og med at sjakaler er en del av egyptisk mytologi, bestemte jeg meg også for å lage et egyptisk øye som strålte. Sjakalen var ikke helt konkret et dyr, men satt sammen av geometriske figurer og hjelpelinjer som man bruker når man tegner kropper, og ørene til sjakalen var også formet slik de blir avbildet på egyptiske hieroglyfer.

Da skissen var ferdig brukte jeg to typer koldnål-penner, en tynnere enn den andre. Først tegnet jeg over skissen på en sinkplate, for så å risse inn selve bildet. Bildet bestod av ganske mange linjer, noe jeg tenkte ville skape spenning i bildet samtidig som det ga meg en mulighet til å eksperimentere i selv prosessen med å lage trykket.

Papiret som skulle brukes under trykking måtte være fuktig. Det ble dynket i vann og lagt til tørk slik at det ikke var for bløtt, men ikke for tørt heller. Deretter tok jeg blekk over sinkplaten og gned den ut med en strømpe for å gni inn det svarte slik at det la seg i linjene jeg hadde risset inn. Avhengig av hvor mye blekk som var på platen og fuktigheten ble bildets linjer enten for svakt, akkurat passe eller veldig dype og mørke.




Etter å ha trykt et par bilder i svart/hvitt, risset jeg over linjer jeg mente kunne vært forbedret. Deretter trykket jeg noen bilder med andre farger. Det fargede blekket hadde tendenser til å vises over hele platen ulikt svart blekk som kun vistes svakt der man hadde gnidd blekket helt bort. Jeg syntes likevel kombinasjonen av lilla og svart var interessant så det første trykket mitt var svart/hvitt mens det andre var en kombinasjon av rødt og blått.




Jeg hadde ærlig talt ingen plan for hvordan hverken skissen eller resultatet skulle bli, og mye av det jeg gjorde var likt prosessen til et monotypi. Jeg improviserte svært mye gjennom hele prosessen og ble aldri helt fornøyd med hvordan bildet ble. Bildet manglet etter min mening mer abstrakte elementer i tillegg til at linjene ikke alltid bli slik jeg tenkte. Det var også ganske mye blekk på trykket i svart/hvitt, noe jeg egentlig ble fornøyd med at det var. Det greide å få fram følelsen av kontrasten mellom det lyse og mørke, i tillegg til at noen av linjene er dusere enn andre. Det fargede bildet var fikk ikke fram den samme kontrasten som i det første, men valørene i rødt og blått var så interessante og skapte en helt ny dimensjon sammen med det svarte og hvite at jeg ikke kunne la være å ta det med likevel. Bildet har også mer fiktive elementer enn abstrakte. Det er likevel fiksjon som hjelper meg med å tenke kreativt og siden fiksjon i seg selv er en måte å tenke utenfor realiteten står jeg ved det på tross av at bildet kunne vært mer abstrakt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar