tirsdag 5. mai 2015

Dyptrykk, Koldnål

Den oppgaven vi har jobbet med den siste perioden gikk ut på å velge ett eller flere afrikanske dyr og bruke dyret/ dyrene til å lage en komposisjon med bilde og andre formelementer.

Jeg valgte å bruke sebra som hovedmotiv fordi sebraen har veldig fine former. I kombinasjon med sebraen brukte jeg sirkler med striper i, dette gjorde jeg for å skape en formkontrast til sebraens striper. Teksten på siden skaper noen rette linjer og skaper likevekt i bildet.


Skissen måtte speilvendes og tilpasses størrelsen på sinkplaten. Når vi skal jobbe med koldnål må vi overføre skissen til sinkplata ved å bruke blåpapir. Når det er gjort bruker vi en koldnål til å risse inn strekene. Det er viktig å være nøye og ta litt og litt om gangen. Skal du ha variasjon i strekene må du risse dypere noen plasser. Det er veldig lett å komme utfor strekene så derfor er det lurt å først risse forsiktig å så risse lengre ned i plata. Når dette er gjort kan du påføre trykksverte og gni av det overfladiske med en nylonstrømpebukse. Der du har risset blir det svart, eller den fargen du bruker på trykksverten.


  Dette er mitt andre trykk hvor jeg brukte svart trykksverte.

Jeg prøvde ut trykking med ulike farger. Her har jeg påført en farge om gangen for å få så rene farger som mulig.


I begge bildene har jeg klart å lage variasjon i strekene ved å variere dybden på rissingen. Jeg synes ikke jeg klarte å få frem skriften så godt som jeg ønsket og dermed fikk ikke bildene helt den ønskede likevekten. Det er gode formkontraster i bildet som kommer godt frem både i bildet i svart/ hvitt og bilde i farger. Fargene i bildene ble rene og tydelige. I bildet med farge skaper jeg kontrast mellom fargene som også gjør at sebraen, hovedelementet i bildet veldig tydelig frem. Til slutt fikk bildene mine et paspatur.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar