tirsdag 5. mai 2015

Dyptrykk, koldnål

Tema: afrikanske dyr i kombinasjon med andre elementer
Det første vi starte med var å finne et afrikansk dyr og kombinere den med andre former og flater. Jeg har valgt å tegne en antilope.
Mine skisser:
Fra de skissene kombinerte jeg en ferdig bilde, med antilope som er midtstilt, og blader i bakgrunn, kombinerte med store og liten sirklene. Slik ville jeg åpne spenning, formkontrast og linjekontrast.
Da gjorde jeg klar en sink platen - fylte det med en metallfyll for å få kantene avrundet og at de skal ikke skjær i papiret.

Etter at skissen var ferdig, overførte jeg bildet på sinkplaten, ved hjelp av blåpapir. Etterpå begynte jeg å ripe tegningen i sink platen ved hjelp av spise verktøy - kolnåler. Da tok jeg trykksverte på sinkplaten. Brukte strømpebukse for å få sverte ned i linjene som var ripet. Da tok en brettet avis papir for å dra bort overflødig sverte. Ved hjelp av graffikpresse overførte jeg bildet fra sinkplaten til en litt våt papir.

I denne andre trykket ser vi at de linjene som er ripet hard, vises bedre enn de som er ripet svakt. Papiret var litt for tørr, derfor trykket er ikke så tydelig. 
                       

Etter det vasket jeg sinkplaten og skraverte, ripet litt mer. Ville få frem dyret tidligere. Har også fylt en av de store sirklene for å få flere fylte steder i bildet. Samtidig har også understreket mer en av de hornene for å få balanse i bildet. Denne trykket ble tidligere enn den andre, fordi at har skravert mer og papiret var litt våtere enn den forrige trykket. 
Jeg synes at jeg har fått til å få linje og form kontrast. Har både geometriske og organiske linjer. Bildene har balanse, spenning og liv. Det var veldig greit å jobbe med koldnål, jeg fikk alle de små detaljene frem i forskjellige svart toner. Var litt mer vanskelige å jobbe med fargene, prøvde å trykke med fargene, men trykkene ble ikke så tydelige. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar