torsdag 7. mai 2015

Dyptrykk, koldnål - Ida Kristine

GRAFISK DESIGN - KOLDNÅL

Grafisk design handler ofte om å arrangere bilder og tekst på en måte som kommuniserer et budskap, og skaper forståelse for det. I vår oppgave skulle vi lage et bilde inspirert av afrikanske dyr, i kombinasjon med andre flater og former, evt tekst. Vi begynte hele prosessen med research, og gikk inn på flere europeiske grafiske kunstnere.

Prosessen fortsatte så med skissering og utprøving av motiv, med nøye vurdering. Når motivet var klart speilvendte jeg det, og skannet det inn på pc, før jeg printet det ut igjen og overførte motivet på en slipt sinkplate ved å bruke blåpapir. Nå tok jeg i bruk et verktøy kalt en koldnål - en skarp, spiss nål, til å skrape motivet inn i platen med. Dette var tungt og tidskrevende, og måtte gjøres nøyaktig for å få fine linjer. Ved å ta i bruk forskjellige teknikker, blant annet skravering og prikking, fikk jeg mer bevegelse og liv i bildet. 

Slik så platen ut til slutt etter noe trykking, og videre bearbeiding av platen.


Når platen var ferdig var det tid for første trykk. 
Det første trykket ble bedre enn forventet, med sterke og klare linjer, og mye liv. 

Også de neste trykkene ble bra, men ikke like bra som de to som til slutt ble valgt.
Trykket til venstre er trykk 4/5, og var det første trykket som ble gjort med farge, dog små mengder, som gjorde at det er veldig svakt. Trykket til høyre er trykk 2/5, og er gjort med vanlig sverte.













Etter disse trykkene måtte platen bearbeides litt, for å skape to forskjellige motiver. Jeg valgte å gjøre det neste trykket med farger, litt tydeligere denne gangen. Dette trykket synes jeg ble spennende, både grunnet fargen, og plasseringen av den. 


















Motivet fikk en spennende, flytende og todelt effekt, som kan tolkes på forskjellige måter. Fordi det ble så bra, og jeg raskt fikk følelsen av at dette var et trykk jeg ønsket å bruke, ble det også det siste.

Litt om motivet mitt:
Når jeg tenker Afrika, så er det mange bilder som dukker opp i hodet mitt. Elefanter, sjiraffer, løvesafari og grove, urbane byer. Jeg bestemte meg fort for å ta i bruk elefantens veldige og dominerende skikkelse, for å skape en sterk utstråling. Temaet som videre ble aktuelt var globalisering, og jeg ville dra fram hvordan det naturlige i verden jevnt og trutt blir presset ut. Derfor la jeg inn typiske elementer i dagens samfunn, og noen palmeblad-inspirerte elementer for en litt med abstrakt følelse. 
Jeg er veldig fornøyd med utfallet av denne oppgaven, og merker at det har vært en lærerik prosess.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar