tirsdag 5. mai 2015

Dyptrykk med koldnål

I Denne oppgaven var valgmulighetene store. Den gikk ut på å lage en valgfri komposisjon med inspirasjon fra afrikanske dyr og andre elementer. Deretter skulle det risses inn på en sinkplate med koldnål og senere trykkes. Jeg startet med å lage en skisse av en giraff med ulike elementer ved siden av, men litt senere prøvde jeg meg ut på flere mønster og kom til slutt fram til en komposisjon av to zebraer med hodene inn til treet mot hverandre. Jeg følte at denne komposisjonen ga meg en følelse av trygghet og nærhet fra zebraene, så derfor valgte jeg akkurat å skisse det opp slik som på bildet under.



Jeg ble fornøyd med skissen og førte det over med bruk av blåpapir slik at det kom på platen jeg skulle trykke på. Så filet jeg platen slik at den ble jevn i kantene. Koldnålen brukte jeg for å risse inn mønsteret på platen. Koldnålen var mellomstor og jeg brukte litt kraft for å risse inn mønsteret. Når jeg følte jeg hadde risset inn godt nok, var det på tide å trykke. Dyptrykk går under kategorien grafisk trykk, og i denne oppgaven skulle motivet påføres ved bruk av koldnål, deretter tas trykksverte på platen ned i graveringen ved bruk av en hard pappbit, og videre skal dette jobbes inn i platen før man bruker avispapir og deretter nylonstrømpebukse for å jobbe inn sverten i motivet. Når dette er gjort legger man platen på et ark på grafikkpressa og sveiver hjulet rundt slik at det kommer ut et ferdig trykk.
Sinkplata ferdig risset inn
Koldnålene jeg brukte til å risse inn


Det ferdige trykket ble hengt til tørk, og jeg fortsatte å jobbe videre med plata fordi jeg ville endre litt på mønsteret . Jeg la på en sol i bakgrunnen og forsterket strekene med koldnål på zebraene og på treet. Dessverre fikk jeg ikke trykket et til trykk, og dermed fikk jeg bare et trykk til innlevering. Jeg ble fornøyd med komposisjonen på trykket mitt og jeg fikk følelsen av nærhet og trygghet når jeg så på bildet. Sverten ble jobbet godt inn i plata slik at mønsteret kom fram på en litt uklar måte. Dette ville jeg gjort annerledes på trykk nr. 2 siden jeg risset inn strekene sterkere. Jeg er delvis fornøyd med et ene trykket jeg fikk laget. Det er store kontraster mellom svart og hvit på zebraene, og jeg følte at jeg fikk fram betydningen i bildet på en helt grei måte. Hvis jeg skal trykke en annen gang ville jeg forsterket treet og fått fram zebraene enda litt mer. 


Det ferdige trykket

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar