tirsdag 5. mai 2015

Dyptrykk, Koldnål


(Sluttresultat)
Vi fikk i oppgave å lage et trykk med afrikanske dyr og vi skulle bruke dyret som et utgangspunkt for en komposisjon med andre formelementer. Jeg valgte  å lage et trykk av elefanter, en sol og et tre. På denne måten har jeg fått brukt forskjellige former. Elefantene har også en trekant i pannen.

Jeg startet med å lage en skisse av det jeg ville ha som motiv.  Deretter måtte jeg file sinkplaten slik at den ble jevn. Når dette var gjort la jeg blåpapir på platen og "overførte" skissen jeg hadde tegnet. Etter dette kunne jeg starte å risse i platen. Jeg brukte koldnål til å risse inn motivet i sinkplaten, det som ble risset kom til å bli svart (eller den fargen jeg ville)
                                                       (koldnål og sinkplata, ferdig risset)

Da jeg var ferdig å risse i plata kunne jeg begynne å trykke. jeg valgte først å prøve med svart sverte over hele platen. Når vi hadde lagt sverte på platen brukte vi en strømpebukse til å fjerne overflødig sverte. Etter jeg hadde prøvd det og sett at det ble velykket, begynte jeg å prøve med forskjellige farger.  Det vanskelige her var å prøve å ikke blande fargene for mye og å få en fin overgang mellom fargene. Til slutt prøvde jeg med forskjellige farger på hvert element i bildet.

Hvis jeg hadde hatt bedre tid ville jeg brukt mer tid på å prøve ut forskjellige farger på de ulike elementene. Jeg ville også prøvd å brukt en annen farge enn svart fordi den blander seg veldig og tar over for de andre fargene. Jeg ville også vært mer nøye på at alt var rent når jeg skulle trykke, slik at det rundt trykket ikke ble skittent.
Alt i alt er jeg fornøyd med hvordan sluttresultatet ble, siden det er første gangen jeg gjøre dette. Jeg likte hvordan jeg klarte å få med froskjellige farger i bildene og hvordan de ikke ble for blandet i hverandre.
                                                                       (Utprøvinger)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar