torsdag 7. mai 2015

Dyptrykk, Koldnål

I denne oppgaven som handler om dyptrykk på sinkplater med koldnål, skulle det bli et ferdig resultatet bli et dyptrykk med afrikanske dyr i kombinasjon med andre elementer/ former/ flater og farger.

Jeg startet å søke på nettet etter afrikanske dyr som jeg ville ha på mitt dyptrykk og begynte i mitt tilfelle og tegne en sjiraff på et ark. Jeg tegnet sjiraffen som skisse mange ganger, med mange ulike elementer for å få det resultatet jeg ønsket ved forskjellige former og flater. Når jeg tilslutt fant akkurat sånn jeg ville ha min flate tegnet jeg over og va nøye med alle små elementene for å få det bra til når jeg skulle begynne å risse inn i sinkplaten, før jeg kunne begynne på sinkplaten måtte den pusset ned med en metall fil for å unngå de skarpe kantene, samt få den rett.

Etter dette var det fortsettelse med å arbeide med bildet, men nå begynte jeg å tegne inn mitt bilde på blåpapir på sinkplaten, dermed begynte jeg å risse inn med koldnål. Dette var en prosess som tok ganske lang tid, fordi det er mye arbeid og man må prøve ut forskjellige koldnåler samt hvor langt ned man skal risse i platen.

Når dagen var kommet til å begynne og trykke trenger man et fuktig ark, sverte for å ha på platen, gamle nylonstrømper for å bearbeide bildet og tilslutt avispapir for å få platen helt ren før man trykker. Det er viktig at platen er ren før man trykker så man får et best mulig resultat på arket.

Min vurdering av hele denne prosessen er at jeg syns det har vært en interessant prosess jeg har lært mye hvordan man arbeider med koldnål og sinkplate. For at dette var første gang jeg jobbet med koldnål syns jeg resultatet ble greit, jeg skulle ha fått prøvd ut flere elementer i bildet. Hadde da allerede laget noen elementer nede på bildet og kunne derfor ikke lage noe annet. Hvis jeg skulle ha gjort dette igjen ville jeg gått litt roligere frem og prøvd meg mer fram med ulike elementer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar