torsdag 7. mai 2015

Dyptrykk, koldnål

I denne oppgaven hadde jeg egentlig lyst til å lage et realistisk trykk, slik som jeg hadde sett mange eksempler på i forkant av oppgaven. Jeg lagde først mange skisser med dette som utgangspunkt, men fant til slutt ut at for å fylle kravene i oppgaven måtte jeg gjøre det på en annen måte. Valget falt på et raskt skissert motiv som jeg bearbeidet. Jeg valgte da ikke å endre det i photoshop, annet enn å skanne det inn, justere størrelsen og speilvende det.

Her kommer det snart bilder

Hvordan man gjør dyptrykk
I denne oppgaven brukte vi sinkplater, men man kan også bruke kobber eller annet. Platen må files slik at den ikke kutter papiret den skal trykkes mot.
Når man har et ferdig motiv, må det speilvendes og overføres til platen med blåpapir. Man bruker koldnål til å risse inn tegningen på plata. Dette må kanskje bearbeides flere ganger for å oppnå ønsket resultat. 
Når platen er klar dekker man den med sverte, som man bruker en bit av en nylonstrømpe til å gni sverten inn i de utskjærte områdene. Til slutt drar man lett over platen med en avisbit for å fjerne overflødig sverte. Deretter legger man platen over et fuktig papir i grafikkpressen, beskytter den med et ark og ruller pressen over. 




Som nevnt er hovedmotivet til trykket mitt raskt skissert, men jeg har lagt til en del elementer. For å gjøre sjiraffen mer interessant og spennende og se på valgte jeg å skravere/ripe inn ulike former og detaljer inn i flekkene på kroppen. Ringene kom litt av seg selv, jeg synes det ga et fint uttrykk og gjorde at trykket skilte seg ut, og ringer ut hoveddelene av dyret. Noe jeg angret på er at den øverste ringen er litt for langt opp, den burde vært mer sentrert i bildet siden hele ringen ikke blir med. Dette var det dessverre lite å gjøre noe med når jeg først hadde risset den inn i plata, jeg burde kanskje ha vært mer fokusert da jeg tegnet av blåpapiret og sjekket at alt lå fint sammen på plata. Jeg slet lenge med bakgrunnen, og hva jeg skulle gjøre med den. Jeg prøvde mye forskjellig da jeg følte det måtte være noe i bakgrunnen for å få bildet til en helhet. Den som jeg kom fram til er vel ganske abstrakt, det skal forestille vegetasjon som grener og blader.

Som man kan se på det andre trykket mitt, har jeg gjort en del endringer, linjene er risset dypere inn og flekkene er gjort hele. Jeg synes det ble for mange elementer i trykket, og valgte derfor å skravere flekkene på sjiraffen, også for å gjøre uttrykket sterkere. Her prøvde jeg meg på å bruke farger, noe jeg ekspreminterte med på noen trykk. Jeg synes dette var litt vanskelig, mest på grunn av kombinasjonen av farger.

Noe man kunne se tydelig var variasjonen av styrken på trykkene alt etter hvor vått papiret var. Jeg fikk ikke helt teken på å få perfekt mengde fukt på papiret, men det kommer vel etter en del øving. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar