tirsdag 5. mai 2015

Dyptrykk, koldnål



Den siste tiden har vi holdt på med koldnålstrykk og trykket skulle være inspirert av et afrikansk dyr.
Jeg startet med å finne et passende afrikansk dyr og etter mye internettsøking fant jeg den afrikanske pingvinen. Og jeg fant ut at å bruke den kanskje ikke var en dum idé, da dette er et dyr som ikke så mange andre kom til å velge og jeg ville da få et trykk som ikke lignet på alle andres trykk.

Etter jeg hadde funnet denne afrikanske pingvinen måtte jeg finne ut hvordan jeg ville at trykket mitt skulle se ut. Jeg testet ut mye forskjellig i Photoshop, med et bilde av en afrikansk pingvin. Etter ufattelig mange forsøk kom jeg frem til det som skulle bli bildet mitt. Den afrikanske pingvinen på sand, ved en solseng og parasoll, med skyskrapere i bakgrunnen, her fikk jeg blandet inn flere ulike former, både i form av firkanter i skyskraperne og linjer i sanden.

Midt oppi alt dette fant jeg ut hva koldnålstrykk var, koldnålstrykk er en metode innenfor dyptrykk, hvor trykksverta som blir påført plata legger seg i linjene vi har risset inn, og når dette trykkes vil altså de områdene hvor man har risset bli fargede på trykket. Plata vi brukte var en metallplate av sink, og vi brukte koldnålen til å risse i platen.

Jeg speilvendte bildet mitt i Photoshop; Image -> Image Rotation -> Flip Canvas Horizontal, slik at trykket mitt kom til å bli likt som bildet jeg lagde i Photoshop. Så gjorde jeg bildet mitt om til svart-hvitt, slik at det skulle bli enklere å se hva som skulle risses inn og ikke, dette gjorde jeg også i Photoshop; Image -> Adjustments ->Threshold.

Nå var det klart for å skrive ut bildet i riktig størrelse og overføre strekene og de mørke områdene med blåpapir til metallplaten. Dette gikk svært bra. Nå startet rissingen med koldnål, dette var vanskelig fordi jeg ikke hadde noe anelse om hvor dypt jeg måtte risse eller om måten jeg risset på var riktig, jeg risset både rette linjer og jeg skraverte også områder. Men etter å ha risset inn alle områdene som skulle være mørke, måtte jeg prøve ut trykkingen i grafikkpressa. Jeg trykket to trykk i første omgang, begge i svart og hvitt, i det første trykket mitt ble ikke den svarte fargen så tydelig og kraftig som jeg ønsket, så dette var noe jeg jobbet for å forbedre i det andre trykket mitt, da jobbet jeg mer med trykket før det ble trykket, altså med å få sverten ordentlig ned i de rissede områdene, i tillegg til å tørke veldig godt av de hvite områdene for å unngå at det som skulle være hvitt ble grått. Jeg prøvde et tredje trykk med flere farger, men dette ble ingen suksess, så jeg lot være å henge det opp. De to bildene jeg har hengt opp er de to første jeg trykket, fordi det var disse jeg ble mest fornøyd med. Vi lagde passepartout til de to bildene som skulle henges opp.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med hvordan jeg har håndtert denne oppgaven, jeg har fulgt tidsskjemaet og ikke havnet bakpå. Jeg er også veldig fornøyd med  at jeg fikk to veldig gode trykk, og forstått hvordan det går an å risse i metallplatene med koldnåla. Det finnes nok flere metoder man kan bruke når man risser, men måten jeg gjorde det på fungerte også veldig bra. Eneste som irriterer meg litt, er at jeg gjorde alt koldnålarbeidet før jeg trykket første gangen, noe som gjorde at jeg ikke fikk muligheten til å endre på metallplaten min og få to helt forskjellige trykk. Nå har jeg to like trykk, med forskjellige valører av svart og grått. Om jeg skulle gjort dette på nytt ville jeg definitivt ha prøvd å trykke underveis før jeg ble helt ferdigrisset. Selv om det var en tabbe av meg, vil jeg si at de to trykkene mine ble ganske gode og jeg er veldig fornøyd med dem og da spesielt mitt andre trykk!

Bror Solberg Dypfest

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar