torsdag 7. mai 2015

Dyptrykk, koldnål - Amalie

I de siste ukene har vi arbeidet flittig med koldnål, dyptrykk. Det hele startet med at vi skulle lage et motiv inspirert av grafiske former og afrikanske dyr. jeg valgte å utforske begge temaene på internett. finne to bilder jeg ble inspirert av og arbeide videre på dem. 
jeg valgte en mønstret gardin som bakgrunn med en giraff til hovedelementet. I skissen ville jeg få gardinen til å se ut som ett nettinggjerde med skarpe hull i.

Etter mye arbeid ble skissen seende slik ut. 



Det som tok mest arbeid var å få platen vi skulle skjære trykket i til å bli vinkelrett. Dette tok flere timer og mye konsentrasjon. Etter platen endelig ble vinkelrett skulle man tegne motivet over ved hjelp av blåpapir. 

Når vi endelig skulle risse inn tok det litt tid før jeg klarte å komme dypt nok til at det ble ordentlig kontraster i trykkene mine. Derfor måtte jeg bruke litt tid etter første trykk for å risse meg dypere inn i platen. 

Til sammen prøvde jeg meg på tre trykk. Ett helt sort, ett med litt sort og gult, og ett blått.  


jeg valgte trykk nr 1 og 3 altså det sorte og det blå. Disse satte jeg paspartour på.


Arbeidet gikk greit. Noen ledd tok lengre tid en jeg hadde forventet, dette ble et hinder i prosessen videre. Siden jeg hadde tynne linjer og veldig mange streker kom ikke trykket like godt fram som på andre elever. Likevel er jeg fornøyd med arbeidet jeg har lagt inn og resultatet jeg kom fram til med tanke på at jeg aldri har arbeidet med dyptrykk før. 

- Amalie 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar