tirsdag 5. mai 2015

Dytrykk, koldnål

Det siste prosjektet vi har jobbet med de siste ukene har vært koldnål. Koldnål er en trykketeknikk der du risser inn motivet ditt i trykkeplaten med spisse verktøy(koldnål). Vi brukte trykkplater av sink.

Oppgaven sa at vi måtte ha to trykk, der det ene var bearbeidet videre etter første trykk. Motivet skulle være et afrikansk dyr i kombinasjon med et element, flate, form eller tekst.

Jeg valgte å tegne en antilope. Her er skissen jeg gikk ut fra:


Vi måtte overføre skissen til sinkplaten ved hjelp av blåpapir. Deretter risset vi inn etter tegningen og prøvde ut forskjellige typer utrissing. Jeg brukte blant annet sandpapir for å få tekstur i bakgrunnen. Det vi risset ut ville blir svart.

Videre skulle vi påføre trykksverte og trykke bilde. Vi måtte først bruke vanlig svart sverte, og jobbe det ordentlig inn i bildet slik at det la seg godt i ripene før vi trykket det på fuktig papir. Etter første trykk kunne vi begynne å bearbeide trykket, med enten andre farger eller å risse inn nye elementer i bildet. Her jobbet jeg med en rød farge på mitt 6. trykk.


Jeg ble fort ferdig med trykket, og endte opp med å velge trykk nr. 1 og nr. 3.







Slik ser mitt første og tredje trykk ut med paspartur. Jeg er delvis fornøyd med prosessen og resultatet. Jeg er fornøyd med hvordan jeg klarte å dele opp fargene fra sverten slik at ikke alt gled inn i hverandre, men holdte seg på sin plass. Jeg liker også de fargene jeg klarte å skape i trykk nr. 3. Det jeg skulle gjort anderledes er å bruke lengre tid på selve tegningen. Motivet(dyret) er usymmetrisk, noe jeg kanskje hadde sett om jeg hadde tatt meg bedre tid i skisseprosessen. Jeg gjorde også en for stor endring på sinklplaten etter 4. trykk, som ødela for videre trykk. Ellers kan jeg si meg godt fornøyd med resultatet mitt, og at dette var en trykkeoppgave jeg har hatt det gøy med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar