mandag 30. november 2015

Fotomanipulering - Tiril Nilsen

I denne oppgaven skulle vi manipulere og bearbeide bilder ved hjelp av digitalt verktøy. Vi skulle ta minst halvparten av bildene selv, og inspirere oss av Jens Edgar Haugen.

Som  tema valgte jeg isolasjon, følelsen av å føle seg liten og ubetydelig, og det å kunne drømme seg bort i nattehimmelen.
Jens spiller på mye følelser, og man kan jo føle så mye mens man står ute en kald vinternatt og følger med på stjernehimmelen.

Som bakgrunn har jeg mikset et bilde jeg fant av Krabbetåken (M1, NGC 1952, Taurus A) på internettet, sammen med et bilde som ble tatt like utenfor hjemmet mitt, for å få litt av det jordnære, samtidig som det ser ut som om vi reiser flere tusen lysår vekk. Romhjelmen som er avbildet er fra filmen "Alien" fra 1979, og siden mannskapet er langt unna jorda, ensom, og alene, ville jeg få den samme følelsen ved å plassere meg selv i en slik situasjon, som igjen symboliserer isolasjonstemaet. Blikket mitt er rettet mot stjernetåken og symboliserer hvordan en kan drømme seg bort når man ser på himmelen, samtidig som man undrer på hvor vi hører til i universet.

Jeg har lekt meg med gjentakelser av farger, og plassering av elementer. Den turkise gløden fra sentrum av tåken går igjen i bildet, som kan vise hvor nær, men samtidig hvor langt unna den er. Stjerner fra det originale bilde har blitt klipt ut, bearbeidet, og limt inn, for å skape en jevn fargekombinasjon som likner på det originale bildet.

Forhåndsvis, så har jeg jobbet med Photoshop før, men uansett, så var det en morsom oppgave, og jeg kjenner at jeg fikk uttrykt meg selv på en god måte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar