tirsdag 17. november 2015

Fotmanipulering - Ingrid

Vi fikk i oppgave å lage et manipulerende foto i Photoshop inspirert av den kjente fotografen Jens Edgar Haugen. I denne oppgaven kunne vi bruke våre egne bilder, men i tillegg kunne halvparten av bildene være lånt fra internett. Bakgrunnsbildet måtte vi ta selv.

Det aller første jeg startet med var å lete etter inspirasjon. Jeg gjorde mye research ved å undersøke fotomanipulering grundig. Jeg startet selve fotoprosessen med å gå ut å ta bilder som skulle være bakgrunnen. Jeg endte opp med å ha skoleveggen til Bodin som bakgrunn grunnet temaet jeg skulle ha. Temaet mitt er altså "Disiplin i puberteten". Dette temaet skulle altså spille mye på humor.

I denne oppgaven var det viktig å være aktiv med lag i photoshop. Det første jeg startet med var å redigere bakgrunnen. Her beskjærte jeg originalbildet, jeg redigerte lysstyrken og kontrastene slik som jeg ville ha det. Jeg valgte å ha bakgrunnen min litt mørk i forhold til hvordan bildet var i utgangspunktet på grunn av at Jens Edgar har svært mørke bilder med mye lys og skygge. Han har svært stemningsfulle bilder som gir mye uttrykk.

Jeg fikk min mor og min lillebror til å være modeller for meg. Jeg tok 6 bilder av dem som jeg har brukt forskjellig. Her har jeg brukt verktøyet "quick selection tool" for å beskjære ut menneskene. For å finjustere rundt personene har jeg brukt verktøyet "from transparency". Dette var et utrolig praktisk verktøy som jeg har brukt svært mye i oppgaven.  Videre i oppgaven har jeg plassert inn tenkebobler, klipt og limt forskjellige bilder som jeg har plassert i tenkeboblene. Bildet mitt skal representere hva "vokse" barn/ungdommer "muligens" bruker mye av tiden sin på, mens foreldrene mener fokuset bør ligge en helt annen plass.

Dette var en utfordrende oppgave grunnet at jeg var utrolig usikker på hvordan jeg skulle komme frem til et ferdig resultat. Dette er første gang jeg har prøvd meg på fotomanipulering og dermed er jeg ganske fornøyd med det ferdige resultatet. Jeg mener jeg fikk frem temaet i bildet på en humoristisk måte.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar