tirsdag 17. november 2015

Fotomanipulering - Marita T

Vi fikk i oppgave å manipulere et bilde i Photoshop, inspirert av fotograf Jens Edgar Haugen. Han bruker mye natur i sine bilder, så det ble et naturlig valg å bruke natur som bakgrunn. Bildene mine er tatt på Dønna på Helgeland, det er en plass som betyr mye for meg og naturen der er veldig vakker, spesielt i årstidene sommer og høst.

Temaet i bildet er død, lengsel og savn. I tillegg ønsket jeg å legge vekt på gjensidig lengsel, at de som ikke lengre er blant oss, kanskje selv ønsker å fortsatt være en del av livet. Dysterhet går igjen i bildet og skillet mellom lys og skygge er ment å være et slags symbol på liv og død. For å få frem temaet har jeg brukt ravner, som symboliserer død, og Jens Edgar Haugen var også opptatt av å skape en nasjonalfølelse i sine bilder, derfor valgte jeg et bilde der jeg har på meg Nordlandsbunad.

Utfordrende men spennende oppgave!

Ferdig resultat:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar