tirsdag 17. november 2015

Fotomanipulering - ViktoriaP

I denne oppgaven skulle vi ta tak i photoshop, enda mer enn i tidligere oppgaver. Oppgaven var å foto manipulere flere bilder sammen til et. Dette bilde skulle i tillegg være inspirert av fotografen Jens Edgar Hauge som er kjent for tidligere ha drevet mye med redigering i bildene sine.

I mitt tema har jeg valgt å fokusere på livet, og har lagt vekt på den mørke siden ved det. Slik man ikke føler seg helt hel , eller synlig når alt ikke går som det skal. Personen som jeg har fotografert har jeg lagt på en god del skygger, og gjort personen gjennomsiktig på grunn av dette. Jeg har bevisst fotografert personen naken fordi det er slik vi er født, og jeg ville at livet skulle representeres mest naturlig. Komposisjonen i bildet er midtstilt, og de sterke tog skinnene skaper to veldig sterke linjer som får fram denne komposisjonen veldig godt slik at bilde får et hovedfokus her. Livet blir presentert gjennom skinnene, og disse er det blant annet snø på, og er å litt tåke. I tillegg til at de strekker seg langt lagt innover i bildet.  Dette er for å få fram budskapet med at man ikke vet helt hvor man ender opp, og kan aldri se slutten helt selv om det er kaldt, trist og uoversiktlig. Det hvite skaper også litt kontrast i bildet slik at det ikke blir alt for mørkt.
Jeg har tatt utgangspunkt i bildene til Jens Edgar Hauge hvor han har en mystisk tilnærming, og har tatt utgangspunkt i å skape nysgjerrighet rundt bildet.  Dette synes jeg jeg har greid veldig bra, og har tatt inspirasjon fra denne fotografen som var en del av oppgaven.
Jeg har lært utrolig mye om photoshop under denne prosessen, og føler jeg behersker det mye bedre enn tidligere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar