onsdag 18. november 2015

Fotomanipulering- Lise

I denne oppgave skulle vi bruke Photoshop til å lage et foto som er sammensatt av flere bilder. Det er selvvalgt tema, der vi skulle fotografert minst halvparten av bildene selv. Målet var å lære å manipulere og overføre bilder ved hjelp av Photoshop. I denne oppgaven skulle vi bli inspirert av den norske fotografen Jens Edgar Haugen.

Bilde jeg valgte som bakgrunnsbilde, var et bilde jeg tok i Nord-Sverige der vi har hytte. I bilde er det et stor forlatt hus som det fører en vei til. Så klipte jeg inn et bilde av broren min på ski i et barne-skirenn. Jeg valgte dette bilde fordi det har det typisk norske elementet barn på ski, som illustrerer at vi begynner å gå på ski i Norge fra en tidlig alder. Videre ble jeg inspirert av tigerluen, og brukte dette som tema i bildet, dyrevelferd og naivitet. Jeg tror vi alle er naiv når det kommer til dyrevelferd, med det mener jeg at vi muligens ikke gjør så alt for mye med det. Uansett om vi nødvendigvis ikke kjøper pels lengere, så spiser de flest av oss kjøtt fra dyr som har sittet i fangenskap, vi kjøper sminke som har blitt testet på dyr og vi kjøper kinn sko og vesker. Alle sier vi at de tar avstand til mishandling av dyr, men realiteten er at vi ikke gjør noe med det, vi er naiv. Derfor valgte jeg i dette bilde å bruke barn som utgangspunkt for temaet i bilde. Jeg valgte å klippe inn hundene ansiktene til de to barnene bak boren min, som symbolisere kjæledyrene de fleste av oss av har. Og så valgte jeg å fjerne ansiktet til de andre barnene som står for anonyme som står bak pels- og dyremishandlings industrien. Tigerluen til broren min gjorde jeg til en ekte tigerlue, som symboliserer pelsindustrien.  Jeg satte også inn lys i det ene vinduet til venstre for å få et mer balansert bilde og for å skape spenning. Helt til slutt klippet jeg inn en tiger i bakgrunnen som kom etter barna, og så la jeg på skygge, lys og filter på fotet for å skape en mystisk og dyster effekt i bilde. Tigeren symboliserer at uskyldige blir straffet på grunn av dette. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar