tirsdag 17. november 2015

Fotomanipulering - Iselin V.

Vi fikk i oppgave å lage et bilde i Photoshop som skulle bestå av flere sammensatte bilder. Målet var å lære å manipulere og overføre bilder ved hjelp av digitale verktøy. Bildene våre skulle også bli inspirert av Jan Edgar Haugen som er en kjent norsk fotograf. Denne oppgaven hadde et selvvalgt tema, der minst halvparten av bildene skulle være våre egne.

Temaet til bildet mitt er: «Mobilavhengighet» og håpet for en bedre fremtid. Menneskene på bildet var mitt hovedfokus og jeg prøvde å illustrere den teknologiske nåtiden (til venstre) og drømmen om en mindre teknologisk fremtid (til høyre). Skyen illustrerer drømmen og personene til høyre er mer transparent enn personene til venstre for å vise at det ikke er virkeligheten enda.
Jan Edgar Haugen bruker mye natur, lys og skygge, og farger i sine bilder. Jeg begynte derfor med å ta utgangspunkt i naturen og la skygge over den venstre siden av bildet. Grunnen til at jeg la skygge over denne siden, var for å illustrere lysere tider, men jeg hadde skarpere fargekontraster på folkene til venstre for å vise at drømmen ikke er en sannhet enda.
Jeg tok alle bildene selv, foruten om bildet av bygningene som jeg tok fra flickr.com. Bildene er tatt i Bodø.


Jeg lærte veldig mye om Photoshop på grunn av denne oppgaven, ettersom at jeg ikke hadde brukt Photoshop før. Det var en morsom oppgave og man fikk sjansen til å skape noe nytt og kreativt etter hva man selv er opptatt av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar