torsdag 3. april 2014

Ordtak, bevegelse og rytme - Julie


Ordtak: Jeg valgte ordtaket "Han får gå lenge barfot, han som venter på å arve annen manns sko". Jeg valgte å illustrere bildet, slik at man lett kan se en sammenheng mellom tekst og bilde. Jenta i barføtter har jeg stilt langt fram i bildet, og er klar og tydelig. Jenta som har på seg skoene, har jeg plassert bak i bildet, og er uklar. Dette gjorde jeg for å få fram hvor lenge en kan gå barfot. Av komposisjon kan man finne en horisontal linje bakerst i bildet, i tillegg danner føttene vertikaler. Føttene til den bakerste jenta danner en vertikal som også vises i skyggen, denne dras gjennom hele bildet, og sammen med horisontalen kan det se ut til å danne en krysskomposisjon. Krysskomposisjon kan understreke konflikter, noe som egentlig passer fint til bildet. Layouten valgte jeg å ha hvit, for å gå en gjenklang med det hvite fra jentas sko. Skriften plasserte jeg langt ned i bildet, hvor den har pusterom både over, under og på sidene. Her finner man svart/hvit kontraster, både i gulv, vegg, skrift, klær og sko. Blikkfanget vil jeg si havner på jenta i barføtter.
Iso: 400
Blender: 5.6
Lukkertid: 1/15 sek



Dette er et bevegelsesbilde, men kan faktisk også se ut til å være et rytme bilde. Bevegelsesbilder får man dersom et eller flere elementer i bildet, er med på å skape bevegelse. Her ser vi tre hoppende personer, og siden man kan se at de er i lufta, skjønner man også at det er bevegelse. Av komposisjon dannes det en diagonal både under og over personene, som ofte gir oss en følelse av bevegelse og retning. I tillegg finner man en horisontal linje som kan understreke ro, og vertikale linjer som uttrykker styrke. I bildet er det lys/mørk kontraster som er med på å fremheve elementene i bildet.
Iso: 800
Blender: 4.0
Lukkertid: 1/80 sek




Dette er et rytmebilde. Kjennetegn for disse bildene, er at elementene i bildet går igjen som en gjentakelse. I dette bildet er det gjentakelse av mursteinene. Linjene mellom mursteinene har retning innovvr i bildet, som er med på å skape perspektiv. Fokuset har jeg lagt på den fremste mursteinen, mens de bakerste er uklar. Dette gjorde jeg for å gjøre bildet mer spennende. Linjene mellom mursteinene danner både vertikaler og diagonaler, som er med på å gi en følelse av styrke og ro. Bildet har jeg redigert til svart/hvit, fordi jeg synes bildet ble bedre og mer følelsesfylt. Stemningen i bildet er ganske dystert, og på grunn av det som ser ut til å være eviglange linjer som forsvinner i det fjærne, synes jeg dette passet bra.
Iso: 800
Blender: 3.5
Lukkertid: 1/200 sek

Jeg har redigert fargene lysere i alle bildene, dette gjorde jeg i photoshop.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar