torsdag 3. april 2014

Karin

Ordtak:
Ordtaket jeg valgte var "bak skyene er himmelen alltid blå."
Jeg valgte dette da det er et ganske kjent sitat som de fleste har hørt om før.
Bildet og sitatet passer fint sammen, da jeg valgte å ta et bilde av det stod og ikke ta bilde av meningen bak. 
på dette bildet er skyen plassert i midten  så den blir midtpunktet. bildet er ikke balansert da grener og skriften er plassert på venstresiden og derfor blir det mer vekt der. jeg valgte å ikke gå så nært inn på skyen slik at jeg også fikk med elementene som fjell og trær som var i omgivelsene.
på dette bildet brukte jeg lukketiden 1/4000 ISO er 800 og blender åpningen er 6.38
lukketiden er rask for å fryse bildet og ikke få noe bevegelse i det, ISO-en er ganske høy for å få et lyst bilde og det passet for lyset som var ute den dagen. blender åpningen er  midt i mellom dette var for å slippe inn nok lys og gjøre bildet skarp da jeg valgte å ikke fokusere på et motiv som var nært. 

Bevegelse:
jeg valgte å ta bilde av en bil som kjørte slik at selve bilen ble uklar og dette viser at den er i bevegelse.
jeg tok bildet slik at det ser ut som bilen kjører inn i bildet og fikk derfor ikke med hele bilen. jag valgte også å plassere kameraet bak trær slik at det ble et mer balansert bilde og grenene treffer nesten ikke bilen, slik at den ikke forsvinner. bildet er også tatt fra den vinkelen at veien går i en skrå linje oppover i bildet (en diagonal linje) som skaper bevegelse, hastighet, uro og gir dynamikk. 
lukketiden er 1/30 ISO er 200 og blender åpningen er 10
lukketiden 1/30 er ganske lang dette valgte jeg for å ikke fryse bilen, men for at man skulle se at den var i bevegelse. ISO-en er ganske lav, dette gjorde jeg for å ikke få et kornete bilde og jeg ville at bilde skulle være litt mørkt. blenderen er på 10 noe som er et høyt blender tall, så det slipper inn lite lys slik jeg ønsket så bildet skulle bli mørkt og dystert.   
Rytme:
rytme i bildet vil si at noe gjentar seg x antall ganger, på dette bildet er motivet låsene. jeg tok bildet med fokus på den ene låse og de andre ble uklar. på dette bildet går låsene i en svak diagonal linje og låsene går også fra fokusert til mindre fokusert lengre unna. bildet har litt mer tyngde på høyreside enn på venstre siden det er der bildet starter  og er klarest. 
lukketiden er 1/60 ISO er 800 og blender åpningen er 4.63
lukketiden er relativt lang da jeg hadde mye tilgang til lys og dette skapte ikke noe bevegelselinjer i bildet. ISO-en er på 800 som er veldig høyt, dette gjorde at bildet fanget opp lyset som var tilstede og skapte ikke noe støy eller uklarhet. blender åpningen er på 4.63 som er en en stor blender åpning altså ett lite blender tall, dette gjorde igjen at lyset som var der ble fanget opp og skapte også uklarheten på de andre låsene, som jeg ikke ville ha fokus på. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar