tirsdag 29. april 2014

Dyptrykk: Løve - Julie


Dette er skisseutprøving hvor jeg har jobbet med tekstur, komposisjon og valører.

 



Til nå har jeg fått tegnet ferdig løven, og begynt å skjære i plata. Løven har jeg forandret litt, blant annet stilisert manken slik at det rammer inn ansiktet finere. Når jeg har skjært litt mer, skal jeg ta mitt første prøvetrykk. I nederste bilde kan man se plata, blåpapiret og tegningen, blåpapiret brukes til å overføre bildet til platen.



Her er første prøvetrykk. Nå jobber jeg med et nytt trykk, hvor jeg prøver å justere skjevheten i ansiktet, samt pupillen på høyre øye.


Egenvurdering av ferdig trykk:

(Her er mitt ferdige trykk, og er trykkforsøk nummer 11)

Denne oppgaven gikk ut på å tegne vårt indre dyr. Tegningen skulle til slutt ende opp som et dyptrykk, hvor prosessarbeid skulle foregå med riping med nåler på sinkplater. Jeg valgte å tegne en løve. For å ha litt forkunnskaper til oppgaven, begynte vi med å tegne ulike teksturer som dyret inneholder. I tillegg prøvde vi ut ulike komposisjoner, som skulle gjøre det lettere når vi skulle begynne med ripingen. Når jeg hadde tegnet ferdig, overførte jeg tegningen til sinkplaten ved hjelp av blåpapir. Deretter var det bare å begynne å ripe i platen. Etter første prøvetrykk var det mye enklere å se hvordan dette ble, og hvilke justeringer som måtte til før man begynte på det ordentlige trykket.

Jeg valgte å markere manken litt mer enn hva den normaltsett er, dette gjorde jeg ved å risse hardere i kantene. I tillegg har jeg jobbet med valører, for å oppnå variasjon og spenning i løven. Jeg begynte innerst ved selve «ansiktet», hvor det skal være ganske mørkt. Deretter jobbet jeg lysere utover i manken. Løven har mye pels i ansiktet, men for å la ansiktet komme bedre til syne, tok jeg bort pelsen og erstattet den med små pelsstriper. 

Selve bildet er midtstilt og symmetrisk, fordi det veier like tungt på begge sider av midtaksen. Hele løven er organisk, noe som gir et behagelig og rolig uttrykk. Løven tar stor plass i bildet, noe som gir lite luft og rom for andre elementer i bildet. Nederst og under løven er det ikke luft i det hele tatt, dette gjorde jeg for å få plassert løven slik at det ikke ser ut som den svever i lufta. Det er en stor lys/mørk kontrast i bildet, hvor jeg går fra det helt hvite til det svarte. Dette skaper variasjon, spenning og form på løven. Jeg har prøvd å jobbe med valørene, og overgangene nærmest ansiktet kunne vært bedre. Man kan finne en rytme i farger og valører, da disse går igjen flere plasser. Blant annet er det helt svart rundt snuten og øynene, og lyst flere plasser i manken. Linjene er varierte, da pelsen inneholder både stive og krøllete hår. I tillegg er linjene sterkere nærmest ansikter, og svakere desto lengre ut man kommer i manken, dette skaper variasjon og spenning i teksturen. Pelsen rundt ansiktet har retning utover, mens den markante pelsen i ytterkant av manken har retning nedover. Dette gir bevegelse.  

2 kommentarer:

  1. Flott, akkurat slik jeg mener man skal legge ut sin skisseprosess. Bra! Hilsen Marte

    SvarSlett
  2. heia, teksten på selve innlegget med egenvurderingen har blitt svart..dette var sikkert ikke meninga. Kan du gjøre den hvit slik at den blir lettere å lese for publikum?

    SvarSlett