Til nå har jeg fått tegnet ferdig løven, og begynt å skjære i plata. Løven har jeg forandret litt, blant annet stilisert manken slik at det rammer inn ansiktet finere. Når jeg har skjært litt mer, skal jeg ta mitt første prøvetrykk. I nederste bilde kan man se plata, blåpapiret og tegningen, blåpapiret brukes til å overføre bildet til platen.
Her er første prøvetrykk. Nå jobber jeg med et nytt trykk, hvor jeg prøver å justere skjevheten i ansiktet, samt pupillen på høyre øye.
Denne
oppgaven gikk ut på å tegne vårt indre dyr. Tegningen skulle til
slutt ende opp som et dyptrykk, hvor prosessarbeid skulle foregå med
riping med nåler på sinkplater. Jeg valgte å tegne en løve. For å
ha litt forkunnskaper til oppgaven, begynte vi med å tegne ulike
teksturer som dyret inneholder. I tillegg prøvde vi ut ulike
komposisjoner, som skulle gjøre det lettere når vi skulle begynne
med ripingen. Når jeg hadde tegnet ferdig, overførte jeg tegningen
til sinkplaten ved hjelp av blåpapir. Deretter var det bare å
begynne å ripe i platen. Etter første prøvetrykk var det mye
enklere å se hvordan dette ble, og hvilke justeringer som måtte til
før man begynte på det ordentlige trykket.
Jeg valgte å
markere manken litt mer enn hva den normaltsett er, dette gjorde jeg
ved å risse hardere i kantene. I tillegg har jeg jobbet med valører,
for å oppnå variasjon og spenning i løven. Jeg begynte innerst ved
selve «ansiktet», hvor det skal være ganske mørkt. Deretter
jobbet jeg lysere utover i manken. Løven har mye pels i ansiktet,
men for å la ansiktet komme bedre til syne, tok jeg bort pelsen og
erstattet den med små pelsstriper.
Selve bildet er midtstilt
og symmetrisk, fordi det veier like tungt på begge sider av
midtaksen. Hele løven er organisk, noe som gir et behagelig og rolig
uttrykk. Løven tar stor plass i bildet, noe som gir lite luft og rom
for andre elementer i bildet. Nederst og under løven er det ikke
luft i det hele tatt, dette gjorde jeg for å få plassert løven
slik at det ikke ser ut som den svever i lufta. Det er en stor
lys/mørk kontrast i bildet, hvor jeg går fra det helt hvite til det
svarte. Dette skaper variasjon, spenning og form på løven. Jeg har
prøvd å jobbe med valørene, og overgangene nærmest ansiktet kunne
vært bedre. Man kan finne en rytme i farger og valører, da disse
går igjen flere plasser. Blant annet er det helt svart rundt snuten
og øynene, og lyst flere plasser i manken. Linjene er varierte, da
pelsen inneholder både stive og krøllete hår. I tillegg er linjene
sterkere nærmest ansikter, og svakere desto lengre ut man kommer i
manken, dette skaper variasjon og spenning i teksturen. Pelsen rundt
ansiktet har retning utover, mens den markante pelsen i ytterkant av
manken har retning nedover. Dette gir bevegelse.
Flott, akkurat slik jeg mener man skal legge ut sin skisseprosess. Bra! Hilsen Marte
SvarSlettheia, teksten på selve innlegget med egenvurderingen har blitt svart..dette var sikkert ikke meninga. Kan du gjøre den hvit slik at den blir lettere å lese for publikum?
SvarSlett