mandag 29. februar 2016

Typografi og linotrykk - Torunn

I denne oppgaven skulle vi ta forbokstaven i navnet vårt og lage et stillisert typografisk utrykk av den. For oppgaven skulle vi lage designet i A6 format og trykke det som linosnitt.

 Først fant jeg fram til både typografi og linotrykk for inspirasjon. Jeg sorterte bokstavene i midten og linotrykkene over og under.  Mine første ideer var mer basert på "Tom Boy" typografien, men min endelig tok mest fra de tre øverste linotrykkene.














Siden jeg har bokstaven T, tenkte jeg på en del ting som både hadde lignende form (beinet i et stilisert kjøttstyke) og startet på T (trær, torden). Er flere forsøk med et torden basert et (som egentlig var lynbasert) lagde jeg til slutt et veldig knottete tre. Jeg likte veldig godt alle linjene og den organiske formen på treet i motsettning til det som skjer i bakgrunnen. Jeg lagde tegningen min på data, speilvendte den og overførte den på linoplaten som jeg så skjærte ut. De tynne linjene ble noe vanskelig å skjære ut da det tynneste redskapet ikke var tynt nok, og at jeg gikk over flere ganger for å få uthulingene dype nok.

For å trykke både på rispapir og farget papir hadde man trykksverte på en glassplate som man rullet opp med malerull som man så rullet over linoplaten. Etter platen var dekket la man papiret oppå platen og brukte en metallskje for å gni papiret ned så trykket satte seg.

Jeg trykket 5 ganger, 3 på rispapir og 2 på farget papir. Av mine rispapir ble min tredje best, da den første hadde for lite sverte og ble temmelig svak svartfarge mens min andre fikk et hull. Jeg ville ha stor kontrast i bokstaven min så jeg tok mye sverte før jeg gjorde den tredje siste. For de fargede papirene likte jeg den gule mest, da jeg fikk stor kontrast mellom svart og gult der. Den grønne var kanskje tematisk mer passende, men kontrasten ble ikke den samme.

Jeg er fornøyd med designet mitt og trykkene jeg fikk gjort, og fant oppgaven morsom.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar