torsdag 18. februar 2016

Typografi og Linotrykk - Ingrid O

I denne oppgaven skulle vi designe vår egen forbokstav på en kreativ måte. Deretter skal bokstaven skjæres ut i lino og trykkes på rispapir. 

Det aller første jeg startet med var å finne inspirasjon til hvordan bokstaven min skulle se ut. Jeg hadde en liten tanke på hvordan jeg sånn ca. ville at produktet mitt skulle se ut, så inspirasjonen som jeg fant skulle hjelpe meg på veien videre med å videreutvikle ideene mine. Jeg samlet en god del bilder og satt det sammet til et moodboard som ser slik ut: 
 


Jeg brukte ganske god tid på å planlegge hvordan jeg ville at bokstaven min skulle se ut, for å få best mulig resultat. Jeg ville ha en kreativ bokstav. Da jeg fant ut hvilken av bokstavene mine jeg ville jobbe med, scannet jeg den inn via skriveren for så å speilvende bildet i photoshop. Så skjærte jeg ut lino i størrelsen A6. Deretter brukte jeg blåpapir for å overføre bokstaven til linoet. Når dette var gjort, begynte den mer avanserte delen. 

Å skjære uf en detaljert bokstav i lino var en utfordring med tanke på at jeg aldri har skjært i lino før, Knivene vi brukte var litt spesielle å jobbe med, men det var veldig morsomt når jeg ble fant til hvordan jeg skulle behandle kniven. Her var det også veldig viktig at vi brukte skjærebrett, slik at vi ikke kuttet oss på knivene. 

Da jeg hadde skjært ut bildet mitt var det på tide å begynne og trykke. Vi tok sverte på en glassplate og rullet sverten utover glassplaten for å få et jevnt og fint lag på linoet. Deretter rullet jeg sverten flere ganger over det som skulle bli trykket mitt, for å forsikre meg om at platen min hadde nok sverte på seg. Så tok jeg frem et rispapir og la papiret over linoet så bent og forsiktig som jeg kunne. Jeg brukte en spiseskje som trykketeknikk, noe som er utrolig lettvint og praktisk dersom man ikke har en grafikkpresse for eksempel. Jeg gjorde to trykk på rispapir og fire trykk på farget papir. 

Jeg ble ganske fornøyd med resultatet, men det hadde blitt enda bedre dersom alt i bakgrunnen var hvitt. Jeg er litt usikker på hvorfor bakgrunnen ble ujevn, men grunnen til dette kan være at jeg enten skjærte for hardt eller for svakt. Det var en morsom oppgave og jeg har lært utrolig mye nytt. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar