torsdag 18. februar 2016

Typografi og Linotrykk - Eline J

Trykk i rødfarge på rispapir
Denne oppgaven gikk ut på at vi skulle lage et motiv ut fra forbokstaven sin på en kreativ måte, med utgangspunkt i typografi.
Trykk i svart maling på gult fargeark.
Først måtte vi gjøre en del research på typografi og finne ut hvordan man lager linotrykk. Researchmaterialet skulle deretter settes sammen i et moodboard.
Neste skritt var å tenke hvordan bokstaven skulle se ut. Det var ikke bare lett, for det skal være både kreativt og forståelig. Det kan være lette å dykke så dypt i den kreative boblen at man ikke ser at bokstaven ikke lenger ligner på en bokstav.
Når skissen var ferdig måtte vi overføre tegningen til linoplaten. Det gjorde vi ved å tegne over rødt karbonpapir med en skarp penn for at strekene ikke skulle gli ut.
Etter at motivet ble overført måtte vi skjære det ut. Linotrykk er et dyptrykk, så i motsetning til papptrykket er det det utskjærte som blir hvitt. Det er noe man burde være klar over, siden man gjerne kan tenke motsatt.

Trykkprosessen gikk ut på å ta litt maling på en glassplate og spre det utover med en rulle. Deretter tar man rulla og ruller over linoplaten. Papiret blir lagt på, og vi bruker en skje til å presse over i sirkulære bevegelser til malingen er overført. Vi brukte rispapir som hovedpapir, men prøvde også å trykke på vanlig kopiark og på litt hardere fargeark. Det gikk ikke like bra på kopiark, men på fargeark ble trykket ganske fint.

Jeg forsøkte også å trykke med rød maling. Uttrykket ble sterkere, men malingen var seigere, og farget av på andre flater. Jeg synes trykket med rød maling på rispapir er det beste av rispapirtrykkene, og det svarte trykket på gult fargeark er det beste av fargearktrykkene.

Jeg er ganske fornøyd med trykkene mine. Jeg kunne tenke meg å gjøre omvendt, å skjære ut alt rundt motivet og heller la motivet stå igjen, slik at bare motivet får farge. Da kunne jeg lage spor og få et kulere uttrykk.


Alle trykkene bortsett fra trykket på kopiark, det ble krøllete og ikke så fint.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar