mandag 29. februar 2016

Typografi og linotrykk - Lise Kvitflo



Vi fikk i oppgave å lage et kreativt motiv utfra vår egen forbokstav. I denne oppgaven skulle vi ta utgangspunkt ut fra typografi og inntrykk. 

Første del av oppgaven var å finne ut hva linotrykk var, og hvordan man foretok seg denne trykketeknikken. Etter det laget jeg et moodboard med inspirasjon til linotrykk og av linotrykk.  

Når moodboardet var ferdig var neste steg å komme med ideer til hvordan bokstaven kunne se ut. Her laget jeg mange forskjellige forslag i Photoshop der jeg blant annet dekortert bokstaven med motiv av ting som begynte med min forbokstav. Dette var den morsomste delen av oppgaven, da jeg virkelig kunne leke meg med oppgaven. 

Etter valgt ide snudde jeg motivet speilvendt før jeg så overførte bilde til linoplaten. Dette ved hjelp av å tegne over rødt karbonpapir. Når motivet var flyttet over til linoplaten, skjærte jeg motivet ut i linoplaten. Her måtte jeg tenke over at linotrykk er et dyptrykk, som betyr at det utskjærte blir hvitt.
Trykkprosessen gikk ut på ha sort sverte på en glassplate som man rullet utover og videre over på linoplaten. Deretter la jeg et rispapir oppå linoplaten med sort sverte, og til slutt bruke jeg en skje til å presse ned i sirkulære bevegelser til malingen er overført fra linoplaten til papiret. Her måtte jeg prøve en gang før jeg mestret teknikken. 


Gjevt over ble jeg fornøyd med resultatet. Bilde skilte seg ut fra de andre motivene, og er spennende og se på. Men til denne oppgaven skulle jeg valgt et motiv der bokstaven kom tydeligere fra når man trykket den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar