torsdag 18. februar 2016

Typografi og linotrykk - Mariell





Vi fikk en oppgave som inneholdt typografi og linotrykk. Hvor vi skulle designe forbokstaven vår og så skjære det ut i lino og trykke på rispapir. Til venstre ser du resultatet mitt fra trykket på rispapir(venstre) og vanlig fargepapir(høyre).

 Det vi først måtte gjøre var å lage et moodboard som inspirasjon. Bildet under de utvalgte trykkene jeg valgte er moodboardet jeg laget til denne oppgaven. Ut i fra dette skulle vi tegne minst tre skisser og velge en av dem.
 
Årsaken til at jeg valgte de to trykkene ut av de fire som jeg tok var fordi som ferdig resultat var det de jeg ble mest fornøyd med.

Etter jeg var ferdig med ideskissene mine bestemte jeg meg for en av dem og speilvendte den før jeg kunne gjøre noe mer. Dette fordi at det skulle bli rett vei når jeg skulle trykke bokstaven. Da jeg hadde gjort dette tok jeg blåpapir la dette mellom tegningen og linoplaten min, teipet dem fast slik at den ikke skulle forskyve seg når jeg skulle tegne over bokstaven igjen. Dette gjorde jeg for å vite hvor jeg skulle skjære ut på linoplaten.
Bildet under moodboardet har jeg begynt å skjære ut bokstaven min i A6 format, men det er fortsatt mye rundt den som må fjernes.

Jeg brukte noen spesielle kniver for å skjære i linoplaten, egnet for å skjære i dem. Det tok litt tid å skjære i platen siden det var så smått. Men jeg følte jeg fant en god teknikk for meg og at det ble et fint resultat.

Det jeg egentlig tenkte da jeg laget linoplaten med typografien. Så jeg først for meg at det ikke skulle være nnoe rundt bokstaven, at det skulle være helt rent rundt den. Men da jeg tok svart maling på linoplaten ble det svart på noe av utskjæringene jeg hadde rundt. Men dda jeg tok dette på rispapiret syntes jeg det ikke ble så ille som jeg trodde. Det ble faktisk finere enn hva jeg hadde sett for meg. På det første trykket hadde jeg ikke tatt noe sverte i midten av bokstaven. Men på det andre tok jeg det og hadde det rispapiret, syns jeg det ble et fint resultat med rispapiret i bakgrunnen.

Jeg vil si at dette var en artig oppgave og det ville vært noe jeg kunne gjort på fritiden min. Nederste bilde er av linoplaten min med sverte på fra første trykk.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar