torsdag 18. februar 2016

Typografi og Linotrykk - ViktoriaP




 I denne oppgaven skulle vi bruke vår bokstav til å utforme et kreativt linotrykk. Prosessen begynte med å få inspirasjon av forskjellige typer typografi og linotrykk fra pinterest. Jeg samlet opp en god del bilder som jeg satte sammen til et moodboard slik at jeg lettere kunne lage noen skisser. En av disse videreutviklet jeg. Skissen jeg endte opp meg var bokstaven innvendt i rosegreiner, med en rose som satt under. I fra moodboardet  fikk jeg en ide om å ha et motiv som inkluderer bokstaven. I tillegg til at jeg ble fascinert av blomster i linotrykk. Dette var noe som så ut som en utfordring, men etter å ha sett hvordan roser har blitt lagt på lino fikk jeg en ide til hvordan jeg skulle gjøre det selv. 





Selve skjæringsprosessen var en ting som tok en god del tid. Det var mye små detaljer og vanskelige kroker, men etter en stund fant jeg en teknikk som fungerte fint. Etter utskjæringen begynte trykke prosessen. Trykksverte ble rullet på, og ris-papir tatt over, for så å trykke med en skje. I mitt første trykk følte jeg sporene av trykkflaten kom for godt fram siden det er så mange detaljer i bildet fra før, så ble det litt for mye å holde øynene på i bildet. På det andre trykket prøvde jeg å være mer forsiktig hvor jeg presset slik at bokstaven, rosen, og litt av kanten kom med noe som fungerte bedre. Etter å ha trykket på ris-papir prøvde jeg å trykke på farget papir, noe som var mer utfordrende fordi man ikke kunne se trykket i gjennom. Første trykket på farget papir tok jeg på for mye sverte så det fløt veldig utover, og linjene ble ujevne slik man kan se på bilde under på det røde papiret. Derfor tok jeg på litt mindre, og var mer forsiktig med å se hvor jeg trykte, og fikk en bedre kant vist på det grønne. På det grønne brukte jeg også en rød trykk sverte i stede for svart. 
 
På trykket kan man se at jeg prøvde å få fram kontraster ved å skjære ut grenene når de krysset bokstaven. Følte det ble en veldig fin effekt i bildet. Hvis det er noe jeg ville gjort bedre er det å få en finere, og mer markant kant i bildet. I tillegg til å være enda mer forsiktig med utskjæringen slik at bokstaven og grenene ble enda finere  Ellers ble jeg fornøyd. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar